Uutiset:

Genetic PET BBS Powered by Commodore 64
g-pet.tunk.org port:1025

Main Menu
Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - Syypori6510

#1
No näinpä arvelinkin, että jotain kummaa tuossa oli, kiitos varmistuksesta.

Mitä tarkoitat, että stack käynnistys on arvaamaton? Itse en keksi miten voisi olla. Minusta tuo on kaikessa nerokkuudessaan ja yksinkertaisuudessaan lyömätön. Eikä se tilaakaan vie, sinnehän se autostart koodi stackiin hautautuu ketään sen koommin häiritsemättä.

Onko se kassupuskuri menetelmä joku noista codebase64:ssa esitellyistä? Tai löytyykö jostain muualta? Voisihan sitä nimittäin siihenkin tutustua.
#2
Kyllä meni 2 iltaa tätä vikaa etsiessä...

Olen ottanut projektissani käyttöön tällaisen näppärän autostart menetelmän "METHOD #1: RTS TO STACK" @ https://codebase64.org/doku.php?id=base:autostarting_disk_files eikä siinä mitään, hienosti toimii. Kävi kuitenkin niin, että kun myöhemmin lisäsin projektiin näppäimistön skannaus koodin (ei kernalia käytössä) niin sen kanssa oli ihme murheita, mm. joskus se melkein toimi, joskus luki vain muutamaa näppäintä, parhaimmillaankin pimeänä kuitenkin aina yksi näppäinmatriisin sarake (se jossa mm Q,E,T,U,O). Tätä sitten tosiaan pari iltaa debuggasin enkä osannut yhdistää sitä mitenkään tuohon autostarttiin, vaan luulin, että vika oli muutoksissa jotka minun piti tehdä löytämääni skannauskoodiin. Mutta vihdoin hokasin, että autostartin kolme ensimmäistä riviä

lda #$7f ;suppress any irq&nmi
sta $dc0d ;to disallow abort load by R/S
sta $dc0e

ovat syypäänä ongelmiini.
Paikat joihin se kirjoittaa %01111111 ovat CIA#1:n "Interrupt control and status register" ja "Timer A control register".

En saa mitään tolkkua miksi rutiinin kirjoittaja tekee noin ja tekeekö nuo rivit edes sen mitä kommenteissa lukee? Tulkintani mukaan siinä nimenomaan pistetään timeri ja keskeytykset päälle, mutta onko näin?

Kaikki toimii hienosti kun rivit poistaa (itseasiassa vain sta $dc0e poisto riittää), mutta jokin tarkoitus kai niillä on? Että pitäisikö ne jättää siihen ja konffata CIA myöhemmin oletusasetuksiin, kunhan nekin jostain löytäisi.

Sekin olisi tietty tietää mikä saa näppäimistön skannauksen sekoilemaan kun CIA on kyseisellä tavalla konffattu.
#3

Vihdoinkin, C64Reloaded:

#4
Lainaus käyttäjältä: retroman - huhtikuu 22, 2015, 15:51
Lainaus käyttäjältä: vsq - huhtikuu 22, 2015, 14:42
Enempi seurannut tätä FPGA-projektia:
http://c65gs.blogspot.fi/

Tuo FPGA-projekti on mielenkiintoinen,jonka löysin vahingossa itsekkin kun tuota emua tuli etsiskeltyä.

Tuo FPGA-projekti on saanut uuden yllättävän käänteen: http://mega65.org
#5
Lainaus käyttäjältä: virgo - huhtikuu 01, 2015, 00:13
pelkkä Juovamuuntajan uudelleen juottaminen saattaa auttaa mutta jos vinkuna jatkuu senkin jälkeen niin vaihtoon juovis !

Näistä ohjeista vaarin ottaneena juotin oman 1084S:n juovamuuntajan viime viikolla. Se myös hieman vinkui (täällä myös etenkin nuorison mukaan). Lisäksi hetken lämmettyään kuvaan tuli joskus pientä väpätystä. Vinkuna ei poistunut, mutta tuota väpätystä en ole sen koommin nähnyt, joten pidän operaatiota osin onnistuneena.

Mistä uusia juovamuuntajia voisi löytää? Onko ne jossain määrin standardiosia vai onko joka töllössä omanlaisensa?
#6
Bitin Nypläys / Vs: Satunnaisluvut ja VICE
helmikuu 24, 2015, 08:42
Lainaus käyttäjältä: virgo - helmikuu 24, 2015, 02:41
eikö tuo RND rutiini tarjoa tuohon ainakin 3 eri vaihtoehtoa ?
vai eikö sitä voi käyttää jostain syystä ?

Basic ja kernal on kytketty pois. Mutta joo voisihan ehkä tehdä niin, että ottaa RND:ltä siemenen ennen pois kytkentää ja käyttää sitä sitten jonkin pseudo random sekvenssin kanssa. Olettaen, että RND toimii randomisti VICEssä.
#7
Bitin Nypläys / Satunnaisluvut ja VICE
helmikuu 23, 2015, 22:27
Nyt on sellainen ongelma, että kun tarttisin satunnaisluvun tai parikin niin ei vaan VICEn kanssa oikein irtoo eikä löyvy netistäkään apuja. Hommaan voi käyttää SID-piiriä siten, että pannaan suhinaa kolmostorveen (äänettömästi) ja sitten noukitaan satunnaislukuja osoitteesta $D41B. Menetelmä on kuvattu monessakin paikassa kuten vaikka tässä näin: http://www.atarimagazines.com/compute/issue72/random_numbers.php.

Hyvin näyttäisi toimivan elävässä elämässä oikealla koneella, mutta VICEllä kun ajelen kehitteillä olevaa ohjelmantynkääni autostartilla niin sekvenssi on joka ajolla sama. Tietääkö kukaan mitään aiheesta ja kuinka päästä ongelmasta eroon? Vai täytyykö vaihtaa menetelmää ja mikä sitten olisi hyvä ja VICEn kestävä? Myös olisi kiva tietää jos joku törmännyt peliin joka normaalisti sisältää satunnaisuutta, mutta VICEllä toistaisikin aina itseään?
#8
Koska kone yleensä käynnistyy niin kyllä sen täytyy lähes kunnossa olla ja vian luulisi olevan vasta kuvantuotannon loppumetreillä.

Kytkentäkaaviota kun tarkastelee niin siinä on VIC-II:n videoulostulo- ja videoliittimen välisellä polulla muutamia passiivisia komponentteja, mm. elkoja. Mahtaisikohan erityisesti noiden ikääntyneiden elkojen pettäminen aiheuttaa kuvaan tuonkaltaista häiriötä?
#9
Lainaus käyttäjältä: virgo - syyskuu 26, 2014, 21:03
kuva:
jos tarkoitetaan tälläistä kuplintaa niin se on vanhoissa c= emoissa jo tehtaalta
kun tinaa on hieman lorahtanut tarvittua enemmän
eli tämäkin emo on näyttänyt tältä jo uutena...

Tämäpä huojentava tieto. Minullakin on osa emoista tuon näköisiä ja olen nimenomaan miettinyt, että onko tuo röpelö tullut ajan mittaan vain onko ollut tuollainen alunperin. Ihmettelen kyllä millainen on se valmistusprosessi jossa tuon näköistä lopputuotetta saadaan tuotettua. Jostain syystä ilmeisesti sula tina tarttunut vähän joka paikkaan eikä vain komponenttien jalkoihin kun levy on kulkenut tina-aallon yli. Ehkä tuo on entuvanhaan ollut yleinenkin ongelma kun niin monessa C64 emossa tuota näkyy.
#10
Lainaus käyttäjältä: Syypori6510 - syyskuu 25, 2014, 19:43
Toinen ajatus mikä tuli mieleen on, että tässä pedaalissa kun sattuu itseasiassa olemaan 2 poljinta (kuva liitteenä), että tästähän saisi oivallisesti autopeleihin kaasun ja jarrun kun kytkisi rinnan joystick portin ylös/alas linjojen kanssa. Tai vaikka Eliten ohjaukseen rollin jos kytkisi rinnan vasen/oikean kanssa.

Tuo olikin harvinainen helppoa. Piti lisätä yksi pinni, maa, tähän mun adapteriin ja siinähän sitten on samantien mahdollisuus myös kaikkiin joystick virityksiin. Sama CIAhan se hoitaa sekä näppiksen ja joystickit. Liitteenä olevassa kuvassa on pedaalin polkimet kytketty joystick port 2:n ylös/alas pinneihin. Laitimmaisena vasemmalla uusi lisätty maa -pinni.

Koeponnistus Pitstop II:lla: Ei ollut yhtään sen helpompaa...  :(
#11
Lainaus käyttäjältä: romppainen - syyskuu 25, 2014, 01:21
Jos pelkkä välilyönnin painalluksen aikaansaanti riittää, niin yksinkertaisempi vaihtoehto on letkuttaa kytkin joystickin johdolla ykkösportin tulituspinniin.

Kappas joo, tuota en tiennytkään. Olen kuitenkin omaan ratkaisuuni varsin tyytyväinen, sillä tässä voisi olla aihioita hieman korkealentoisemmillekin ideoille. Tästä voisi 16 karvaisen letkun vetää ties minkälaiseen controllerihirviöön. Omatekoiseen tai vaikka X-Arcade:n arcade joystickin muuten käyttämättä jääville napeille.

Toinen ajatus mikä tuli mieleen on, että tässä pedaalissa kun sattuu itseasiassa olemaan 2 poljinta (kuva liitteenä), että tästähän saisi oivallisesti autopeleihin kaasun ja jarrun kun kytkisi rinnan joystick portin ylös/alas linjojen kanssa. Tai vaikka Eliten ohjaukseen rollin jos kytkisi rinnan vasen/oikean kanssa.
#12
Niin, todellakin, tuli askarreltua poljin kuusnepaan. Pelasin tuossa Commandoa pari päivää takaperin ja kuten aina ennekin, ei meinannut koskaan käsi ehtiä SPACElle granaatinheittoon. Sitten kun katse harhautui lattialla lojuvaan kitaran efektipedaaliin niin läksi siitä ajatus lentoon, että jos tuon kytkisi koneen näppismatriisiin tietyllä tavoin niin voisi polkea niitä granaatteja vihollisen niskaan ja aiheuttaa aivan ennenkokematonta havokkia. Tuumasta toimeen, kaikki osat löytyi laatikoiden pohjilta:

- tietokoneen vanha IDE piuha josta saadaan 2x20 naarasliitin kiinni C64:n näppisporttiin (käytetään vain toista riviä, toisen rivin lattakaapeliterät kannattaa taivuttaa pois tinauksen tieltä)
- pieni pala reikälevyä (kiskoilla)
- piikkirimaa 36:n piikin verran
- 1/4 tuuman jakkiliitin pedaalia varten

Pedaali (tai mikä tahansa muu kytkin) voidaan kytkeä viritykseen 64:llä (8x8) eri tavalla joten mikä tahansa näppäimen painallus onnistuu. Pari kuvaa liitteenä.
#13
Kyllä tuli käytyä. Hieno tapahtuma.
#14
Lainaus käyttäjältä: ocean - toukokuu 29, 2014, 01:00
Tutkiskelin erilaisia Sid-trackereita ja ajattelin ottaa Sid-Wizardin lähempään käsittelyyn. Manuaaleja lukiessani löysin tällaisen mielenkiintoisen MIDI-palikan, jota tuo Wizard tukee:
http://csdb.dk/release/?id=129030

Eli kyseessä on pieni levarijohtoon tuleva palikka, jossa on liitin MIDI-kiipparille/sekvensserille! Palikan voi kytkeä vaikka ketjutettujen levarien perään ja sen pitäisi silti toimia.

Ongelma tässä vaan on se, että se pitäisi rakentaa itse, eikä ainakaan allekirjoittanut osaa/pysty/ehdi tekemään noita piirilevyjä. Mitäs sanotte, olisiko tuo kovin hankala rakentaa semmoiselta henkilöltä jolta taipuu piirilevytehtailu?

Mielenkiintoinen laite, tuotahan voisi itsekin harkita tehtäväksi. Tuossa kytkennässä on liittimien ja 8 jalkaisen mikropiirin lisäksi vain 3 vastusta, pari konkkaa ja 1 ledi joten tuo olisi varsin helppo tehdä vaikka reikälevylle. Niin minä tekisin vaikkei siitä tietty ihan niin hieno tulekaan.

Itse tein aikoinaan yksipuoleisia piirilevyä ja olihan sekin aika ikävää läträämistä, ainakin niillä laitteilla mitä mulla oli (kasvilamppu ja pari muovikippoa). Tuo pieni piirilevy on kaksipuoleinen joten tarttis kait hieman enemmän skilliä ja laitteistoa.
#15
Lainaus käyttäjältä: TheMrJamu - tammikuu 05, 2014, 14:48
Tuossa s-videon mini-DIN (uros). Chroman pitäisi siinä mennä nastaan 3.
Näiden välissä pitäisi siis olla 330 Ohm vastus.

Poimin yhdestä sun youtube videosta hyvän vinkin uusiokäyttää rf modulaattorin lähtöä muihin tarkoituksiin. Vetäsin tuon chroman ulos sitäkautta ja laitoin väliin myös tuon vastuksen. Kuva on nyt erinomainen, mutta ei aivan täydellinen kuitenkaan. Varjopikselit on tiessään ja kuva on hyvin tarkka, mutta väripinnoissa on edelleen hieman tuota rasteria, joskaan ei likimainkaan niin paljon kuin ennen. Tähänkin olen jo varsin tyytyväinen.