Uutiset:

Genetic PET BBS Powered by Commodore 64
g-pet.tunk.org port:1025

Main Menu
Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - virgo

#1006
Kyllä on käsittämätön laite xD

tubla siditkin saa toimimaan ja osoite avaruuden määrätä ihan itse
vielä en ehtinyt  Amiga puolta kokeilemaan ollenkaan

mutta nykyisellään laite on kyllä upea Sd kortilta ladattavat levy imaget toimivat suoraan
muutamia jouitui käynnistämään Moduli puolelta load"*",8,1 komennolla

VGA puoli toimii myös hienosti tosin emulaattoreists tuttua synkka virhettä esiintyy
mikä johtuu siitä ettei alkuperäinen C64 näytönpäivitys osu aina VGA taajuuden kanssa yksiin

tehoa !
sitä on no toisissa peleissä enemmän ja toisissa vähemmän
pikainen testi näytti raaka käskyjen kellotus noin puoliintuu ...
mikä tahtoo sanoa sitä että 6 kello syklin pituisen käskyn suoritus lyhenee noin kolmas osaan
saattaa lyhetä enemmänkin mutta tämä oli ensimmäinen pika testi
tämä avaa ovia uudenlaisille efekteille VIC II puolelle...

mitä tämä tarkoittaa
ensinnäkin sitä ettei Stunt Car Raceria pysty pelaamaan kuin korkeintaan 2Mhz nopeudella
sitä suurempi nopeudenlisä aiheuttaa tehon kasvun jotai ei pysty hallitsemaan (siis autoa)

Elite: toimii myös täydellä teholla mutta pelattavuus ei onnistu täydellä teholla ohjaus lukittuu
max tehot noin 3-4Mhz pystyy vielä pelaamaan ja 2Mhz tila saa jokaisen peliä pelanneen kuolaamaan
auringon läheisyys ei juurikaan peliä hidasta xD
tosin vihulaisten saaminen tähtäimeen on melko hankalaa...

Driller: pelattavuus kasvaa joustavaksi ympäristön seikkailu kynnys alenee huomattavasti

Moon Fall: sama kuin elitessä tosin jukka on virittänyt pelin melko rasteri orjentoituneeksi
joten tehon lisä pysyy melko lailla hallinnassa ruudun päivitys nopeutuu kiitettävästi
mutta kuten edellä 2mhz on edelleen se paras pelattavuudeltaan

Sentinel: ahh pystyy pelaamaan täydellä teholla
kentän suoritus aika putoaa rajusti ensimmäinen kenttä lävitse himpan alle minuutissa
pelattavuus täydellä teholla mainio ;)

Last Ninja: peli alueiden piirtämistä ei edes huomaa kun vaihdetaan huonetta
muuten tehon lisä ei aiheuta huomioita peliä pelatessa

Leaderboard golf ; kuten edellä
kenttä piirtyy välähdyksessä ja pääsee jatkamaan puttausta saman tien
tosin hieman epäilytti mailan käyttö pilareiden ehkä hieman liian nopea toiminta

vielä odottaa viimeinen testi Space Rocue !!
kunhan vain löydän sen jostain xD

pelien lataaminen .PRG ,SID ,D64...SD kortilta käy hätäisesti ja alkuperäisten ohjelmien omat
turbo rutiinit toimvat myös joitain erikois tapauksia lukuun ottamatta
lerpun vaihtoon on varattuna 4 eri slottia
en ole vielä käyttänyt konetta 2 asemalla joten niitä saattaa olla jopa 8 kpl
MMC64 tukea en myöskään ole vielä testannut

Moduli imageita valmiina asennettuna moduulin oli 3
Action riplay 5 tai 6
FinalCardridge 3
kolmatta en sitten nyt muistakkaan

Coret: asennettuna (boogie)

C64
Natami
Spetrum
#1007
Bitin Nypläys / Vs: LIST-komennosta
huhtikuu 16, 2012, 22:33
jake jo ehtikin näköjään kertoilla miten hommeli toimii ;-)

itse jumiuduin leikkimään cameleonilla sori...

#1008
Bitin Nypläys / Vs: LIST-komennosta
huhtikuu 16, 2012, 12:47
pitääkö järjestää kisa kumman kääntäjä on tehokkaampi :p

Commodore tapahtumassa vois kehitellä jotain kisaa tietyn näköisten basic ruutiinien
nopeus enkaksi kuka tekee tehokaimman rutiinin basicilla xD
#1009
Bitin Nypläys / Vs: LIST-komennosta
huhtikuu 16, 2012, 08:32
ok yritän tässä nyt muistella miten homma tehtiin... tuo basicin siirtäminen meinaan
ensin pitää kirjoittaa basic ohjelma jonka meinaa salata
tämän jälkeen pitää kirjoittaa konekieli ohjelma joka muokkaa
basicin alkuosoitteita ja loppu osoitetta
tämän jälkeen ladataan konekielimonitorilla basic oikeaan osoitteeseen muistiin
kun tiedetään kuinka pitkälle basic ylttää mujistissa voidaan monitorilla korjata basic loppuosoitteen
paikalleen
tämän jälkeen tallennetaan ohjelma $0801-xxxx
basicin loppu osoitteeseen asti

homma ei onnistu ilman konekieli monitoria :(

mutta hei... tuli juurikin mieleen yksi toinen ja melkein parempikin konsti
omistan Basic kääntäjän joka ruuvaa ohjelmasta konekielisen version
ja siitä jää jäljelle vain tuo sys xxxx ja ohjelmakoodia ei sen jälkeen pystys basic koodina näkemään ;)
niin ja nopeus tietenkin tietyissä operaatioissa nopeutuu samalla melko huomattavasti....
#1010
Bitin Nypläys / Vs: LIST-komennosta
huhtikuu 15, 2012, 20:52
periaatteessa Basic ohjelma voi sijaita muualakin kuin $0801 osoitteessa
tämä vaatii kuitenkin muutamien nollasivun osoiteiden nybläämistä
ja tallentaminen hankaloituu ;( ja muutenkin vaikea aloittelijalle toteuttaa

on olemassa yksi konsti jolla saa list komennon suorittamaan basic käskyjä listauksessa
tämä on siitä näppärä jekku ettei sitä voi kiertää ja se on aina toiminnassa
poistaminenkin onnistuu vain jos tietää millä rivillä jekku on ja poistaa kyseisen rivin
valitettavasti ei nyt voi neuvoa miten se tapahtuu koska siihen vaadittaisiin aito C64 kone
emullakin toki jekku onnistuu mutta näppis sijoittelu vaikeuttaa asiaa erikois näppäinten muodossa
suomeksi niitä on vaikea löytää ja vielä vaikeampi kirjoittaa normaaliin textiin
mutta huomenna kun pääsen alkuperäisen raudan ääreen voin tehdä ruutu kaappauksen ja selittää tarkemmin miten
systeemi toimii ;)
#1011
sen verran hiljaista on ollut keskustelua asian tiimoilta että Boogi harkitsee
tapahtuman siirtämistä lähemmäksi kesää !

ellei nyt hirveää aktivointia yleisössä tapahdu
en ymmärrä mikä ihmisiä nykyään vaivaa kun ei pystytä etukäteen sanomaan
onko tulossa jonnekin vai ei :(
mutta keskustelu jatkuu sakussa ja täällä toivottavasti
oma aktivisuutenne määrittää sen järjestetäänkö tapahtumaa ??
ideoitakin saa heitellä mitä haluaisi siellä nähdä

mun esittely kamat ovat seuraavat

C-One
C64 Sid x2 + mid koskettimisto ja MSSIAH moduli
Turbo Cameleon ( C64 setup toivottavasti myös A500 28Mhz setup)
(Block Hole no siinä ei ole paljoa näyttämistä vielä)
#1012
jiihaa cameleon saapunut viikonloppuna sitä hakemaan 7o7
eri asia ehtiikö testaan kun on tätä muutakin hommaa ja vehkeet hujanhajan xD
#1013
Bitin Nypläys / Vs: peli projekti Block Hole
huhtikuu 09, 2012, 17:21
väli uutisia peli hetkellisesti seisakissa muuton ja remontin viedessä kaiken liukenevan ajan
joten päivityksiä ei asian suhteen ole ihan hetkeen tulossa ;(
#1014
hyvin mahdollista että tuon laatikon sisällä hyrrää aito MAC ollaan tuota uutta käyttistä ajettu tuolla
ja toimii upeesti halvemmalla saa luultavasti aidon macin ja asentamalla siihen Amiga Os
#1015
Bitin Nypläys / assempler script
maaliskuu 24, 2012, 09:46
ajattelin laittaa tämän jakoon muillekin josko vaikka osotautuisi hyödylliseksi

eli tämä scripti on se mitä itse käytän kirjoitellessani assy fileitä C64
ohjeet:

kirjoitat assy ohjelmasi millätahansa ohjelmalla mielellään sellaisella joka
näyttää rivinumerot itse käytän BlueFish ohjelmaa joka on enemmän HTML ja C ohjelmoijille suunnattu
kunhan muistat kirjoittaa ohjelman alkuun tämän pienen jekun

   .word $0801
   
         *= $0801
         .byte $0c,$08,$dc,$07,$9e,$20,$32 ;Basic startter
         .byte $30,$36,$34,0,0,0,0,0

                        sei
loop                 inc $d020
                        jmp loop


tämän jälkeen voit alkaa kirjoittamaan ohjelmaasi
.word $0801 on ohjelman kääntö osoite tämä ja *=$0801 ovat pakollisia
vaikka logkiikka tuntuukin typerältä *=0801 pitäisi riittää mutta jostain syystä kääntäjä ei
tulosta sitä ohjelman alkuun joten laitamme sen mekaanisesti Word lauseella

kirjoittamasi ohjelman pitää olla nimetty main.soc
kääntäjä tuottaa siitä main.prg tiedoston mikä sitten käynnistetään viceen
scripti pitää sijoittaa samaan hakemistoon

homma toimii ubuntussa ehkä wintikassakin...
kääntäjänä toimii xa65 (ohjelma pystyy myös 16bit version coodiin mutta vaatii mulkkausta scriptiin)
kun olet tallentanut ohjelmasi klikkaat script iconia ja valitse joko
run terminal ;tulostaa kääntäjän ja vicen alku läpät jos vice ei lataa mitään kääntäessä on tapahtunut virhe
                      vilkaisu texti ikkunan ja palkin ruuvaus alkuun kertoo mitä virheitä kääntäjä löysi ja millä riveilla
run                ;kääntää ohjelman ilman kommenti akkunaa ja aukaiseen ohjelman suoraan viceen
#1016
ongelma tuossa kytkennässä on se kuinka paljon se rajoittaa kasetti aseman singnaalia
eli suomeksi tarkoittaa sitä riittääkö sähkö enään c64 asti vastaan ottamaan sitä
kassun OP vahvisti pystyy korkeintaan syöttämään yhtä lediä niin että c64 pysyy vielä tolkuissaan mukana

tuollainen kytkentä on tarkoitettu hieman eri ympyröihin kuin Op ohjattavaksi
siinä missä kasetti asema puskee singnaalia 0-5v kotivahvistin puskee 0-25v vähintään
#1017
pidetään keskustelua yllä tapahtuma päivä alkaa lähenemään
Saku Foorumilla tuosta enemmän keskustelua
epäilen kyllä vahvasti tuota maanantai päivää...
toivottavasti muuttuu vai oliko sillon joku vappu tms.. yleinen vapaa?!?!

/Interaktiivinen Saku/TREelle 30.4.2012 vaimitensenytoli

http://saku.bbs.fi/foorumi/
#1018
juub eipä ole paljon porukka kommentoinut asiaa
ainoa joka on hieman nostanut työkavereiden kulmakarvoja on et
ohjelmoin tuota Assyllä muutama on jopa kumarrellut ja lausunut "Guru"

yleisin juttu on sitten C muistojen tulviminen mieleen
jokaisella jotakin tarinaa kerrottavana
moni myös haaveillee vielä joskus hommaavansa C64 talouteensa
mutta taitaa jäädä hankkimatta sen verran vaivaa vaatii tämä harrastaminen
kun ei kaikkee löydäkkään lähikaupasta suurin ongelma on jonkun rakkaan pelin löytäminen
mikä ei oikeasti ole edes ongelma luulen että vielä suurrempi este on se että
sitten minä olisi ainoa jolta kysellä juttuja ja sitä ei luonto anna periksi xD
tiedä noista insinööreistä...
#1019
Commodore 64 / Vs: Modeemi?
maaliskuu 18, 2012, 03:43
nykypäivänä homma luultavasti toimisi niin että rakennetaan modemi kaapeli kännykkään
koska jokaisessa kännyssä sellainen ominaisuus on jo sisäisenä
ja sama täällä päässä bbs kännyyn kiinni iisen ja halvin
täytyypä tutkia miten helppoa tuon modeemi kaapelin värkkääminen voisi olla...
#1020
Bitin Nypläys / Vs: efektejä peliin
maaliskuu 14, 2012, 22:58
vise ymmärtää tuon suoraan jos ottaa sen sisään tape imagena
Smart-attach disk/tape optiolla

ainakin täällä nuo sekoitus värit tuppaava välillä välkkyä johtuuko sitten tehon puutteesta vai mistä
Sprite Editori hyvässä vauhdissa...