Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - virgo

#1021
ei muutakun matkarahaa sukan varteen ja Commo tapahtumaan
Tampesteriin Huhtikuun viimeisenä viikonloppuna !

pääsee tuota ihmettelemään livenä ja miettimään kannattaako ;-P
eipäs muuten unohdeta sitäkään että tuo palikka toimii myös Amiga emulaattorina
ja sekin A500 turbotettuna 68000 28Mhz plus SD kovis scandubbler

mielestäni hinta ei ole kovin paha siihen nähden...
#1022
Bitin Nypläys / efektejä peliin
maaliskuu 14, 2012, 19:53

tuossa toisaalla tuli puhetta emulaattoreista
tässä onkin pieni ohjelman pätkä joka laittaa emulaatorit pahaan testiin !
jos tämä jollakulla toimii kuten aidossa kertokoot heti minullekin missä ja miten !

olen aikeissa käyttää sprite grafiikassa tätä tekniikkaa siksi olisi kiva kuulla kommenteja
efekti tosin toimii pikseli tasolla paremmin mutta kokeillaan nyt ensin näin että jokainen varmasti näkee
jos tässä on jotain häikkää

tekniikkahan on tuttua jo pitkältä ajalta Demo scenestä mutta peleissä en tätä ole vielä
koskaan nähnyt käytettävän

eli mihin tässä pyritään
lataat ohjelman normaalisti
Load "p*",8,1
ja Sys 4096

ruudun ylänurkkaan ilmestyy värisevä väri kartta
värikartan värejä voi muuttaa oikeassa laidassa on 4 c64 normaali väri palikkaa
samoin alalaidassa on myös 4 normi väriä joita voit mielesi mukaan muuttaa

ohje texti on hieman sekaisin sen saa kuntoo C= + SIFT näppäin yhdistelmällä
Emussa Ctrl + vasen Sift
ohjeissa on virhe F8 ei muuta mitään vaan F7 on oletettu tausta väri
tämä muuttaa oikean ylänurkan ja vasemman alanurkan väriä näitä ei voi sekoittaa siksi ne muuttuvat
yhtä aikaa

toisin kuin pysty ja vaaka rivillä olevat värit niitä voit sekoittaa niin paljon kuin haluat
loppu tulos läkyy välkkyvissä palikoissa miten nämä värit keskenään sekoittuvat

loppu tulos ei aina ole silmiä hivelevä mutta oikealla yhdistelmällä saa melkoisen monta käytettävää
väriä yhtä aikaa ruudulle
Pysty värejä muutetaan F1,F3,F5 ja vaaka värejä F2,F4,F6
oletettu tausta väriä muutetaan F7 lla

homman tarkoitus olisi saada peliini sprite grafiikkaan hieman enemmän värejä kuin tuo 3+tausta väri
ja ehkä siksi pitänee ohjelmoida Sprite Editori joka osaa hyödyntää tämän kaltaista väri paletti ratkaisua
on olemassa vielä yksi efekti mutta sen näette sitten jos se osoitautuu hyödylliseksi
se lisää vielä entisestää värien määrää... mutta siitä vielä hieman lisää myöhemmin

kommentteja saa kirjoittaa varsinkin siitä miten emulaattori tästä selviävät
aidolla tuo ei välähtele vaan värisee ainakin oma C64 kiinni oleva
LCD ruutu ei oikein halua ymmärtää tuota tekniikkaa xD
mutta kuten sanoin pikseli tasolla efekti ei ole niin häiritsevä
#1023
Commodore 64 / Vs: Modeemi?
maaliskuu 14, 2012, 13:23
jos tästä joku jotain hipsuja saa niin voisin nostaa pystyyn tuon oman BBS koneen xD
mutta epäilen että siihen tulisi riittävästi soittoja jos sen seinään kytkisin
mutta tietenkin jos kiinnostusta on niin voisihan tuota harkita...

meneeköhän modemi liikenne puhe ajasta vai nettin hintaa xD

jos oikeasti kiinnostaa voisin postata tänne tuon Seriaali adapterin rakennus ohjeet
ja jonkun terminaali ohjelmankin xD

#1024
emulaattori on aina emulaattori !!
tosin nämä uudet FPGA Hw emut ovat sitten jo ihan eri asia

mitä tuossa edellä kerrottiin haaveista niin mielstäni Cameleon on tähän mennessä lähin mitä on olemassa
uutta rautaa taatusti yhteensopiva järjettömän paljon nopeampi ihan levy ja nauha imageiden käytössä
puhumattakaan prosessorin turbomoodista missä C64 muuttuu ihan toiseksi koneeksi ja täytetty vektori 3D grafiikka
toimii sulavasti kuin turbotetussa Amigassa konsanaan
mikä vielä lisäksi tulevaisuudessa on mahdollista saada helppoja Hw päivityksiä Sid ja Grafiikka puoleen
ja muuhunkin

siihen verrattuna tämä Commodoren nimellä rahastaminen tuntuu käsittämättömälle nimen likaamiselle
ymmärtämättä yhtää mistä tämä C harrastus edes kumpuaa
ei tule tuollaista Commoa ikinä meidän huusholliin muistaakseni tuosta Commodoresta oli toinenkin
malli joka oli jo hieman käytännöllisemmän näköinen kuin tämä kenkälankku versio
VIC SLIM
http://www.commodoreusa.net/CUSA_VICSlim.aspx

huomattavasti kätevämpi näppis gonffa ja näppärä pöytäkone konsepti tuollaisen voisin ihan pelkäksi
netitlaudaksi ostaa helppo siirrellä eikä vie tilaa pöydällä

silmään kyllä pistää tuo 2G lisä muistin hinta !!!
tietääkseni atom prossa ei kykene edes noin nopeaa hyödyntämään...
#1025
Commodore 64 / Vs: C-kaseteista
maaliskuu 13, 2012, 16:31
vaikka ikä olisikin tehnyt jo tuhojaan kasetiiin niin C64 kyllä pärjää vielä vanhallakin nauhalla
vaikkei musiikki enään hyvin tallentuisikaan kun se ei ole niin granttu äänenlaadun suhteen

poikkeuksena venyneet nauhat niitä ei kannata käyttää...
#1026

Jostain syystä en läytänyt Dasm mistään linukka versiona vaikka sitä etsinkin ?!?

no tällä hetkellä homma toimii sillä että laitan ohjelman
alkuun
   .Word $1000
   *=$1000

näin saan huijattua hexsat sorsaan
mutta edelleen on hieman ufo olo tuon känntäjän kanssa
kun ei ole noiden kääntäjien ja linkkereiden kanssa tullu toimittua on tämä ihan uutta shaibaa

mutta hei joku voisi selitellä hieman mitä nämä ovat kun on tuo terminologiakin vielä vähän
hakusessa

linkkeri tietääkseni tekee ohjelmien yhteen ompelemisen ym.

ohjelman sisällä voi sitten .include komennolla ladata esim graffat paikalleen
mutta vaatiin jonkin näköisen objekti mallista dataa testausteni mukaan kääntäjät eivät
tee sorsaan juurikaan muutoksia oli tarkoitus kääntää suoraan käynnistyväksi tiedostoksi tai objektiksi

C64 turbo Assm objekti tiedostot ovat niitä .seq tiedostoja
ei ole valjennut miten siinä .include tiedoston saisi raakana binäärinä
käännös vaiheessa ohjelma sekaan?

onko vähän neuvoja ?


#1027
nyt siinä sitten kävi niin että vanhasta heposesta loppui muisti !!!
elikä olen tuossa rakennellut scriptiä joka vääntäisi mulle valmiin assyn ja käynnistäisi ohjelman suoraan Vicen
no muuten kaikki hyvin paitsi etteihän se toimi niinkuin olin sen suunitellut

käytössä kaksi eri kääntäjää

xa65
crasn

molemmat ihan kelpopelejä mutta eivät kyllä Tass kääntäjälle pärjää
kun eivät osaa kääntää tuota käyvään muotoon kuten Tass sen tekee
nyt tarvittaisiin apuja miten mä oikein konffaan nuo kääntäjät et data tulee oikein

xa65 kääntää ohjelmat mallikkaasti mutten saa .prg tiedoston alkuun mitenkään lataus osoitetta
vaan kääntäjä tekee koodin suoraan ilman tuota osoitetta esim. oikea muoto  00 10 78 "..."

*=$1000
    sei

kääntäjä tekee sen kuitenkin muotoon "78..." eli lataus osoite puuttuu
jos sen lisää siihen käsin ohjelma toimii mutta tarkoitus oli automatisoida tuo käännös tapahtuma ja ohjelman
käynnistys

crasm taas tekee hexa koodin kirjaimina jokin motorolla ja intell koodaus

otetaan sama koodi kuin tuossa yllä
"S10F100078" <- Asci na ei siis heksana
millä ihmeen softalla tuon asci mössön vielä kääntäisi hexsa muotoon ?

parasta olisi jos jollain olisi tuo Tass kääntäjä käännettynä linux muotoon ????
löytyisikö jos ei voisiko joku kääntää tuon minulle ??
sorsahan tuosta on jaossa
#1028
Muut koneet / ZX Spectrum
helmikuu 28, 2012, 12:38

taas harhautui ajatus muille foorumin palstoille kirjoittaessa
pieni ajatus

millä helkkarilla ne ohjelmoi tuohon noi softat vahvasti epäilen että niitä tehtiin ihan
plankko koneella kuten C64 koneelle ??

onko tästä jotain tietoa ideaa kellää olisi mielenkiintoista tietää miten ne pelit noihin tehtiin
varsinkin pelimäärään katsoen jos sinkkuun tarvittiin joku kehitys laitteisto niin
melko harvalla luultavasti oli niiden ostamiseen mahdollisuutta
toisin kuin Commodorella pystyi ja tehtiinkin peli alusta loppuun alkuperäsellä raudalla ?!?

#1029
Commodore 64 / Vs: C-64 retroilua
helmikuu 28, 2012, 12:25
PET koneen tappaja pokesta en tiedä mutta ZX Spectrum
tuollainen ominaisuus kyllä on Bitissä tuosta jopa varoiteltiin ihan sivuilla olikohan siellä jopa se poke ?!?
heh näitähän saa kohta kokonaan uuden aiheen foorumille xD

http://en.wikipedia.org/wiki/ZX_Spectrum
#1030
Pelit ja pelaaminen / Vs: Stunt Car Racer - kisa
helmikuu 26, 2012, 21:37
no niin pääsimpäs ajamaa itsekin xD

00:43.59
#1031
Pelit ja pelaaminen / oi oi mitä retro herkkuja
helmikuu 26, 2012, 21:29

tuota edellistä vistiä kirjoittaessa törmäsin sivustoon joka on pakko jakaa
niin monta jo muistoihin vapiunutta hyvää peliä tuolta löytyy että huh huh
olkaa siis hyvä ;)

http://biphome.spray.se/magnus.welander/start.html
#1032
Commodore 64 / Vs: C-64 retroilua
helmikuu 26, 2012, 21:17
heh tulikin tuosta heti mieleen vanha legenda C64 pahamaineisimmasta kopio suojasta xD

aikana kun kylmä sota oli kuumimmillaan julkaistiin C64 peli Raid over Moscow
http://biphome.spray.se/magnus.welander/actionadv/raidmosc/raidmosc.html
sivulla on itse ohjelmakin muista silti tämä

NOTE;The DIGI-CHECK for raid over moscow is $D7b8

pahoitteluni jos tietoni pelin nimestä on väärä mutta kuitenkin
peli oli juurikin ydinsotaa tms. strategiaa käsittelevä

ja siinä oli huhujen mukaan sellainen kopio suojaus joka tuhosi 1541 aseman jollakin tavalla
jos ohjelma tunnisti itsensä kopioksi

toden peräisyydestä en tiedä mutta Tapanimäki omien sanojensa mukaan
onnistu alkuperäisellä pelillä tuhoamaan yhden 1541 aseman
se oliko asemassa itsessään jotain vikaa jää mysteeriksi mutta kyseistä asemaa ei
koskaan saatu kunnostettua ja jäi myynti liikkeen näyteikkunaan koristeeksi moneksi vuodeksi
itse en edelleenkään jaksa uskoa että ohjelmallisesti aseman pystyisi rikkomaan
olisi muuten hienoa jos tälle Legendalle saataisiin lisää vahvistusta kuin tämä yksittäinen tapaus
muistaakseni varoitus kyseisestä suojauksesta oli aikanaan peliarvosteluissa esim. ZZap lehdessä ??
taidankin heti alkaa asiaa tutkimaan kun kerran tuli puheeksi 7o7
olisi mielenkiintoista kuulla tarina tämänkin legendan takana vihdoin xD

#1033
Commodore 64 / Vs: C64 musiikki ohjelmat
helmikuu 26, 2012, 12:35
miksiköhän kukaan ei ole maininnut GoatTracker ohjelmaa ?
tunnelmaa tietenkin rikkoo se ettei ohjelma ole Aidolla raudalla
ohjelma löytyy kaikille tunnetuille käyttiksille Amiga,MAc,Linux ja jollekin vähemmän tunnetulle windowssille
http://sourceforge.net/projects/goattracker2/files/

stereo versiolla pääsee jopa kokeilemaan miltä Stereo SId laite kuulostaisi
samaten eri versioita 6580 ja 6581
#1034
Commodore 64 / Vs: C-64 retroilua
helmikuu 26, 2012, 12:29
hieno homma et sait paketin takaisin kokoon
yllättävää on se miten hyvin kassu ja levy asemat on kestäneet aikaa
muistelen joskus jengin puhuneen kuinka "joku" oli ajanut levarin loppuun
ja lukupää oli kulunut lukukelvottomaksi xD vielä en ole tavannut yhäkään sellaista
onneksi tämä ei sentään ole kovin kallis harrastus jos vertaa
siihen mitä porukka pulittaa hi-end PC tavarasta
ja mikä parasta päivittämis tahti ei ole kovin nopea xD
#1035
Bitin Nypläys / Vs: peli projekti Block Hole
helmikuu 23, 2012, 09:18
tilanne päivitys :

ensimmäiset tubla sidi musat saapuneet vaikuttaa hyvältä...

kenttä editorin valmistus ja kenttien suunnittelu ulkoistettu
odotellaan tulokia

peli moottori palikoiden osalta jumissa
jatketaan muita osia pelin tekemisessä aseistus tms.

suunitelmissa ulkoistaa alkuruudun hi score ruudut ym. demo porukalle
ulkoistukset nopeuttavat itse pelin valmistumista  xD