Uutiset:

C=Foorumi suosittelee: Skrolli
http://www.skrolli.fi

Main Menu
Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - virgo

#1141
No huh huh
näköjään tekniikka kehittyy edelleen xD
ihan sivu huomautuksena multa löytyisi 8bit digitoija C64 seen
tosin Samplen muokkaaminen on paljon helpompaa Amigassa tai muussa isossa koneessa
8bit samplet huh huh itselläni oli raaempi lähestymis tapa asiaan mutta
heh saapas nähdä mitä saadaan aikaiseksi
jos pystyisin ajamaan omalla rutiinillani 8bit samplea ulos se nopeuttaisi rutiinia huomattavasti
ja parantaisi ääntä pitääpä tutustua tuohon ;)
omani pystyy 3 chip ja 4 sampleen yhtä aIkaa mutta samplet on 4bit ja yhdellä Sid piirillä
4bittisellä äänellä roplaaminen vie suunnattomasti rasteri aikaa

#1142
loaderi rutiineita ei peliin tulee tarkoitus olisi ahtaa koko hoito yhteen lataukseen
itse peli ohjelma tuskin vie 100 blokkia enempää loppu jää musiikille ja Extra grafiikalle
moni tasoisen samplen hienoimpia puolia on se että huonokin sample paranee kun se soi
hieman eri synkassa  kuin toinen esimerkiksi sähkökitara saundeihin tulee enemmän rykiä
olkkonen (Yip) on tehnyt vastaavan rutiinin Netherword peliin (jukka tapanimäki)
mielestäni se ei ole ihan sama mitä minulla on mielessä koska soitto taajuus on melko matala

itse olen myös kirjoittanut 2 samplen rutiinin ja jopa editorin sille
kahden eri Nmi keskeytyksen ja kellotus ajastimen käytöllä tämä toimii mutta
max soitto taajuus puoliintuu :( eikä kuulosta hyvältä
ja vaarana on aina koneen kaatuminen Nmi jäätyä looppiin

uusimmalla rutiinilla ei näitä ongelmia ole ja jokainen sample voi soida omalla taajuudellaan
#1143
Musa Efekti osio on auki mutta uusinta uutta olisi kiva käyttää
jossain olen jo maininnutkin 2-4 kanavaiset Sample rutiinit (1 Sid)
stereo Sid ominaisuus ei olis myöskään huono ;)
http://www.8bitventures.com/mssiah/ <- suosin tuota mutta moni ääni sample rutiini tuossa ei ole
stereo Sid tosin löytyy...
eli jonkin lainen "oma" musa editori luultavasti pitää myöskin rakentaa ääni puolen onnistumiseksi??
Moni ääni Sample rutiini vie niin paljon aikaa ettei sitä luultavasti voida käyttää kuin
Hi Score ja alku ruudussa
2x sid ominaisuutta voidaan taas käyttää koko pelin ajan luultavasti kello jaksoja jää runsaasti ylitse

Mutta musan efektien aika tulee luultavasti viimeisenä kunhan saadaan itse peli moottori ensin hiottua
täyteen tehoonsa ottaen huomioon Sample rutiineiden aiheuttama tehon hävikki

olisi hienoa jos joku voisi nuo puolestani tehdä koska olen avuton tuolla puolen
tarkottaen sitä ettei minun sävellyksiäni sikakaan kuuntele kirkumatta xD
#1144
hmmm ensin tuli mieleen että olen tuon jo nähnyt C64 versiona mutta totuus taitaa olla lähempänä Amigaa xD
http://popuw.com/com64.html
mutta hienoa että uutta projektia kyhätään harmittavaa jos jää vain Flash versiolle se rajaisi monet
pelaamisen ulkopuolelle ;(
#1145
se ongelma ratkesi ja tuli uusia
Ongelma oli väärin nimetty 1541 Rom file ja tästä syystä drive model valintaa ei pystynyt suorittamaan
kuten muutkin vicen Rom imaget ilman .ROM päätettä ja alkoi toimimaan
uutena ongelmana tuli D64 imagen kirjoitus ongelma ohjelmat vihjasivat kirjoitus suojatusta levystä
vaikka kaikki oli asetettu read/write tilaan
ongelma olikin itse linukan tiedosto järjestelmässä joka oli määritellyt D64 tiedoston ainoastaan lukutilaan
seuraava ongelma oli näppäin sijottelu ja niin sanottu .Key file ".VKM"
joku asiasta perillä oleva voisi hieman avata tuota
<- näppäin puuttuu kartasta ja on hyvin oleellinen näppäin turbo assyn kanssa toimiessa
sain F1 nappulan toimimaan korvikkeena

F1 7 1 1

koodilla mutta muilla erikois nappuloilla en saanut tuota toimimaan ??
§ näppäin olisi juuri sopiva mutta miten teen sen ???

muutama muukin näppäin on kadoksissa tiedän että ohjeissa on selitetty miten näppis filettä muutetaan mutta
se ei oikein auvennut mielestäni 7 1 1 koodinkaan ei pitäisi toimia yritin kyllä 7 0 0 kin tuloksetta
ideoita ?
#1146

mielestäni kirjoitin aiheesta jo kertaalleen foorumille mutta en enään löydä sitä mistään ??!?
eli uusiksi sama aihe jos on pariin kertaa pahoitteliut

eli käynnissä oleva peli projekti tarvitsisi tausta elävöittämis ohjelmaa
olette varmasti nähneet monta tähti scrollia missä tähdet scrollaavat vaaka suunnassa
monella eri nopeudella "etäisyyden mukaan"
(tähti pikseleitä rollattiin rimpsulla ROL / ROR  käskyillä)

ajattelin toteuttaa sellaisen peli ohjelmaani mutta se on jo nähty sitten iski hullu idea !
mitäpä jos saman tekisi vectori ohjelmasta tutulla piste ohjelmalla ja
esim. min 8*8 max 12*12 grafiikkamerkki blokilla
rutiinin jolla pystyisi vierittämään vapaasti kyseistä tähtitaivasta täydet 360 astetta

pelialueen pohja täytettäisiin ensin edellä mainitulla grafiikka lohkolla
ja tämän päälle vasta itse peli grafiikka voisi näyttää makealta
toisenlaisetkin toteutukset ovat tervetulleita ideointi vapaa

itse pelialue on tubla bufferoitu eli kaksi näytö muisti paikkaa
Grafiikka alue pysyy samana
tupla buferointi siksi että vierityksen tarvitsemat ruudun siirrot saadaan kellojaksoina jaettua
mahdollisimman tasaiseksi kuormaksi näin jää jokaisella päivityksellä enemmän aikaa tausta efekteille
luonnolisesti tähdet on synkattu vieritykseen niin että vain palikat tuntuvat valuvan alaspäin
taustan pysyessä paikallaan

omarutiini vie pisteen aktivointiin tai sammutukseen noin
yhden rasterin kellojaksoja olettaisin näin 100 pikselin liikuttamisen
olevan mahdollista yhden ruudun päivityksen aikana ??
hieman karumpi version ajaisi ohjelma looppina pisteiden sytyttelyä sammuttelua jatkuvasti
taustalla sen minkä ehtii ja piirron ja tyhjennyksen välillä pysähtyisi esim yhden ruudunpäivityksen ajaksi
en tiedä miltä tämä näyttäisi mutta olisi hienoa kuulla mielipiteitä
ja mikä olisi mahtavuutta nähdä valmis efekti ;)

itse en ole niin matematiikan kanssa sinut että saisin tuon joustavasti
ja komeasti toteutettua joten siksi pyytäisin apuja





#1147
tänks. pitää kokeilla ;)
#1148
tässä tapauksessa yksi d64 levy sisältäen Turbo Assemplerin ja sorsat grafiikka ohjelmat ym. eli kaiken tarvittavan
Attach disk imagella saan kyllä ladattua yhden softan emuun
mutta tämänkään jälkeen levyä ei pysty käyttämään
eikä minkäänlainen D64 montauskaan onnistu millekkään device numerolle

mutta joo pitänee vielä kokeilla tuota True moodia ...

tarkennuksen vuoksi nyt ei ole kyse peli levystä vaan yksittäisistä levy Imageista D64, D71, D81

#1149

elikäs yritin harpata tekniikassa eteenpäin ja aloittaa ohjelmien kirjoittaminen reisuilla
eli läppärillä ja emolla mutta linukka kone kiukuttelee
yksittäisen pelin Tape tai 64D levyltä käynnistäminen onnistuu ok
mutta jos koitan käyttää 64D levy imagea emulaattori joko jumahtaa tai
levykomentoihin tulee vastaus ettei deviceä ole kytketty tai toiminnassa
mistähän vois johtua ?
#1150
selvä homma odotellaan ;)
lähdekoodia tuskin alan kääntelemään ei ole jaksanut opetella miten se tapahtuisi
mutta linukalla kyllä muuten kaikki toimii ;)

on sen verran hankalaa tuo C64+PC virittely muuallla kuin himassa
olis hyvä jos pystys reisussakin ohjelmoimaan nebaa ja
sun systeemis kuulostais kyksinkertaisimmalta tavalta toteuttaa se
kolmen softan kautta suhaaminen ja testaaminen on aika työlästä mun kaltaiselle ohjelmoijalle
joka haluaa testata koodia jokaisen muutoksen jälkeen
tänks.
#1151
hetkinen
nyt tuli tenkkapoo miten tuon blukarin saa aktivoitua tai ladattua ?
#1152
kannattaa pongata Mssiah
http://www.8bitventures.com/mssiah/

muistaakseni sen mukana tulee tubla sid piirilevy
(vai oliko se nimellinen extra feature ?!?)
omani kasasin sellaiseen ja tuo moduli on varmasti parasta mitä C64
musantekemisessä on tarjolla !!! siinä on kaikki
varsinkin tubla SID "henkilöille" must ostos

tilaukset kätevästi tuolta samoin sid piirit
http://www.gentle-eye.fi/muuta.html
menee mainostamiseksi mutta ainoaa pitää pitää hengissä ;(
#1153
ihan tiedoksi
pelikehittely jäissä kun on nämä lomat lusittavina mutta kohta alkaa taas syntymään coodia
edelleenkään ei kovin varteen otettavia apu tarjouksia ole tullut ? ;(
#1154
dubbligator on hyvä valinta filekopioimiseen
suojatut ja alkuperäiset menee jo niblereiden puolelle
ja hieman vaikeemmalle osiolle yksin kertaisesti selittää
siitä pitäisi kirjoittaa ihan oma artikkelinsa :)

tuolta copyohjelmia
http://www.ntrautanen.fi/computers/commodore/archive/c64_levy.htm
#1155
luultavasi kaikki mistä haluat piireistä tietää on tuolla
http://en.wikipedia.org/wiki/MOS_Technology_SID
ja tuolla kuulee että parempaan vaihdoit
ensin 6581 ja sitten 6580
http://www.youtube.com/watch?v=BhUj4Mh0_qI

mutta asiaan luultavasti joudut muuttamaan emolla muutakin kuin pelkän piiri
hataran muistini mukaan 6580 on erilaiset suodin konka arvoit kuin vanhassa 6581
joten ei ole ihme jos kuulostaa oudolta