Uutiset:

C=Foorumi suosittelee: Skrolli
http://www.skrolli.fi

Main Menu
Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - virgo

#1156
nice job
latasinkin heti tuon pitääpä kokeilla kun ehdin ;)
#1157
jaa a valitettavasti itseltäni ei taivu kuin tuo C64
joten emulaattorilla luultavasti joutuisi pärjäämään
kenttien suunnittelu onnistuisi periaatteessa
c64 tarkoitetulla Grafiikka editorilla bitti tasolla
http://www.fairlight.to/tools/pc.html
tuolta löytyy myös PClle kyseiset editorit

esim. tässä 8x suurennettuna
1 väri editorilla tehtynä. monivärisenäkin
toimisi niin saisi 3 erilaista erikois palikkaa

*=tyhjää
o=palikka

01234567890123456789012
*********ooooooo******* 1
oooooo********oooooooo* 2
*****o***************** 3
*****o********ooooo**** 4
*oooo**oooo*****o****** 5
*o**o**o**o*****o****** 6
*o**o**o**o************ 7

mutta kuten sanottua vielä en ole ehtinyt sinne asti
luultavasti yksi kenttä olisi tarkuus grafiikka ruudun alhaalta ylös asti seuraavan kentän voisi rakentaa viereen
mutta vielä en ole varma miten tuon toteutan bitti pohjainen kuulostaa tiiviiltä mutta varmasti on parempiakin
metodeja. peli alue on 9 merkkiä vasemmalta ja loppuu 9 merkkiä ennen oikeaa reunaa
40-9-9=22 vaaka. pysty koko ruutu
#1158
käännös työ edistyy aluksen kontrollit ja ampuminen valmistuivat viikonloppuna
osumien tarkistus vielä mietinnässä vieritys harkinnassa tai sitten vieritetään vain
grafiikka pohjia

kenttien suunnittelu ja mallinnus ideoinnin alla
teenkö valmiiksi mallinnetut tasot vai arvotaanko palikoiden asemointi
ehkä jännin olisi molemmat osa mallinnettuja ja suuniteltuja toiset ihan randomeita

jos haluatte seurata projektia palapalalta
sorsan muodossa ja valmiiden käännösten
myötä ilmoitelkaa niin laitan sorsaa jakoon

harmi vain että sorsa on nyt C64 uumenissa ja sieltä sitä on jokseenkin hankala
imutella esiin mutta yritetään

Grafiikka puoli edelleen hakusessa ja äänet...
ai niin ja kenttä suunnittelijoita kunhan
softa saadaan siihen kuosiin että sitäkin voidaan aloitella
ja jonkin lainen editori kyhättyä
#1159

ha haa pelin nimi on Block Hole (1990, Zemina)
ainoat referensit mitä löysin ovat MSX pelin tiedot
oliko tuo käännös argade versiosta tai toisin päin ei tietoa

http://www.generation-msx.nl/msxdb/softwareinfo/2371

käännetäänkös tuo nebulalle ??
#1160
Pelit ja pelaaminen / uuden pelin tekijöitä ?
heinäkuu 19, 2011, 14:52

satuin tuossa törmäämään vanhaan klassiko pelin erääseen versioon
vaikka niitä on tuhansin määrin oli tuo hämmästyttävän koukuttava
eli tarkoitukseni on vääntää tuo Arcade kone versio kuussnelkulle
tarvisin apuja ainakin musassa ja grafiikassa !!
alkuperäinen peli ei paljon grafiikalla koreile.
taustat olisi kuitenkin  kiva saada elävemmäksi kuin pelkkä plakko väri
ja suuruuden hulluus aina iskee näis projekteissä joten
ei haittaa vaikka tukis musakin 2 sidii ja graffakin vois olla "inter leisattuakin" :P
ammuskelu peli ja hieman nopeaa pähkäily kykyä haastava peli
kerron enemmän saatuani havainto videon värkättyä !
#1161
Pelit ja pelaaminen / Vs: Stunt Car Racer - kisa
heinäkuu 19, 2011, 14:43
pitänee kai munkin osallistua kunhan ehdin vähän verytellä :)
ja kisahan oli c64 versio ?
vai kelpuutetaanko Amigan tulokset (ei turbo versio)
#1162
itse asiassa nyt vasta otin selvää tuosta chameleon härpäkkeestä
mikä ensimmäisenä hämmästyttää on miten ne on saanut noin paljon
pakattua muutamaan hassuun FPGA lastuun missä C-onessa tarvitaa ainakin 3kpl
onko se vain kalliimpi piirisarja johon mahtuu noita logiikoita huimasti enemmän vai mikä?!?

C-one
http://www.vesalia.de/e_commodoreone.htm
tämä alkuperäinen perus emo ei pysty emuloimaan A500
se tarvitsee vielä lisäksi noin 100€ lisä FPGA kortin onnistuakseen siinä
tuohon lisätään vielä 65816 lisä prosessori kortti jota minun tietääkseni ei sitten
lopulta tarvittukkaan mihinkään xF viimeinen Core mikä koneeseeni on asennettu
taisi ainoastaan käyttää sitä alku boottiin ja coren lataamiseen piireille :\
isoin asia mitä koko projektilta odotin oli juurikin Tuon Turbo prosessorin ja vauhdin
testaaminen eikä vähiten päästä ohjelmoimaan tuota ihmettä
siinä oli niputettu niin monta uutta hyvää asiaa ilman lankakerä purkkapaketin tuntua

Turbo prossa add
Ide HDD add
MonsterSid add

no kuten edellä jo sanoin kaikki coret toimivat omilla FPGA core prossilla vakiolla taajuudella
C64 tapauksessa 1Mhz :(( hiemanko olin pettynyt ja vihainen projektille
ne ainoa ominaisuudet joiden takia laitteen ostin  eivät lopulta sitten toimineetkaan
halusin tehdä ultimattum musa softan Speksit lupasivat taivaat
ja tehoa toteuttaa kyseinen softa kovalevy nopeat lataukset vaivaton tallennus/luku

(laitoin allas speksit Monster siditä tuonne alas..)

sen verran tiedän että C-one oli nuo sample soitto systeemit ja luultavasti siditkin
boot coressa mielenkiintoni lopahti koska projekti lähti selvästi väärille raiteille minun osaltani
eikä vähiten sirpaleisten speksien vuoksi
Commadore 64
ilman Ide tukea
Ilman tehonlisää
ilman MonsterSid piiriä
homma toimi lopultakin nopeammin aidolla C64 koska
siinä oli levyturbo ja modulit mitä C-onessa ei ollut
siis onhan siinä moduli portti mutta se ei toiminut ainakaan silloin :(
toivottavasti asiat ovat parantuneet tässä menneinä vuosina
kun alan lämmittelemään projektia uudelleen tässä tulevina viikkoina
chameleonin core tuolla päivityksistä näköjään jo löytyy
jännityksellä odotan mitä päivitykset tuovat tullessaan
toivo on taas korkealla ainakin IDE / Minimig tuen puolesta
toivottavasti myös PAL tuki on parantunut huomattavasti
koska C-one core oli aikanaan vain NTSC
Jeri Ellsworth alkuperäinen ja ainoa core
Pal coret olivat vielä kovasti keskeneräisiä silloin

http://www.c64upgra.de/c-one/
MonsterSID Audio

·        Classic SID Emulation (including address mirroring)
·        Monster SID Mode
·        16 stereo SID voices (1-8 left, 9-16 right)
·        Sync and Ring Modulation and filtering on all voices
·        Extra voices mapped in order after the first three
·        DMA audio
·        8 Stereo voices (4 left, 4 right)
·        up to 128MB multimedia memory used for sound or instruments,
         as well as access to main CPU memory for playing DMA clips.
·        Variable sample playback rate.
·        Audio resolution of 16 bits (CD quality oversampling DAC)
·        DMA segment playback can be either continuous (loop) or one-shot (note/segment)
·        two sockets for classic SID chips, Monster SID audio can be
         routed through their analog filters (prpared for more analog audio routing)
#1163
Bitin Nypläys / Vs: Pakkohan se oli kokeilla
heinäkuu 14, 2011, 22:55
kiitos !

sain sellaisen itse myrkytyksen että väänsin tuon vicen sitten väkisin toimimaan xD
ehkä multa puuttuikin vain oikea motivaatio suorittaa asia

olihan se tiedossa että Rom imaget ne puuttuivat
mutta missän ei kerrottu ettei niissä pitänyt olla mitään loppu tunnistetta (.rom)
ja toinen ainakin ubuntussa kiusaava asia on tiedostojen ja hakemistojen
lupa asiat ja komento kehotteella sudoilla en vielä ainakaan ole keksinyt miten
tietoja kopioidaan pitkien hakemisto ripsujen takaa toiseen samanlaiseen
no kierto tie keksittiin eli vapautin nuo C64,C128... hakemiston oikeudet kaikille niin johan
alkoi rommit siirtymään xD
kiitos vielä kerran nyt rullaa
#1164
Bitin Nypläys / Vs: Pakkohan se oli kokeilla
heinäkuu 14, 2011, 15:54
tuollainen Basic ohjelma olisikin kätsy... siis jos sellaisella ohjelmoisin xD

itse olen yrittänyt tuota vice saada koneeseeni mutta se itsepintaisesti kieltäytyy toimimasta
viimeksi eilen yritin sitä asentaa tuloksetta ohjelma ei vain käynnisty ei tapahdy yhtään mitään Logeihin
ei oikeastaan myöskään jää mitään tapahtumia
syynä saattaa olla ubuntun oma installointi mikä on osotautunut hieman puutteeliseksi joidenkin ohjelmien kanssa
esim. helpit eivät useinkaan toimi

edelleen etsiskelen sitä ultimatum ohjelmaa jolla homma luistaisi yhtä makeasti kuin aidolla ;)

#1165
Bitin Nypläys / Vs: Pakkohan se oli kokeilla
heinäkuu 14, 2011, 09:57
totta jos itse olisin aloittanut ohjelmoinnin täysiverisellä PC näppiksellä
niin itkisin myöskin kursori näppis systeemi nelkussa on hermoja raastavaa
ellei siihen olisi tottunut.  ehkä siksi en edelleenkään meinaa osata kirjoitaa Pc näppiksellä
vielä kun väliin osui tuo Amigan näppiskin jollain tavalla nekin eroavat toistaan
hyppääminen 3 eri näppiksen välillä on joskus raastavaa
onneksi D128 on tällä hetkellä poissa pöydältä sotkemasta entisestään tätä palettia xD

aikoinaan c64 näppis oli pakko opetella koska muuta ei ollut
muistan itsekin miten kirosin tuota aikanaan
joten päätin väkisin opetella sen ja aloin kirjoitaa Basic illa texti pelejä
puolivuotta tai vuosi siinä meni ennen kuin alkoi luistamaan

siihen oppi eikä pois osaa enään
on syöpynyt niin korteksiin tuo C64 näppis ;)

nykyisin koitan opetella käyttämään noita kääntäjiä (Tass)
on jokseenkin vaikeaa tottua siihen ettei ihan heti pääse testaamaan ohjelmaan tehtyä
muutosta kuten nelkulla ohjelmoitaessa se on siinä niin helppoa
kääntäjän kanssa pitää siirrellä ohjelmia koneiden välillä käynnistellä ohjelmia...
ennen kun pääsee näkemään muutoksen

sitä alkaa oppimaan ohjelmoimaan ilman että tarvitsee koko ajan tarkastaa miten muutos
vaikutti ja lukemaan kirjoja siinä välissä tarkastamaan miten se oikeasti tehtäisiin
pakko myöntää että koodia syntyy ihan eri tavalla kuin nököttämällä nelkun edessä

varsinkin nykyään kun on niin liikkuvaa sorttia ettei aito nelkku yksinkertaisesti voi olla mukana
on ollut pakko siirtyä emulaattoreihin ja Pc kääntäjiin ja ohjelmiin

ohjelmointi nelkulla ilman levari olisi sinun tapauksessasi kyllä tuskaa eli ymmärrän hyvin
jos olis Eprom piiri jossa olisi vain koneeseen serial / tms. lataustavalla
tehty ohjelma joka siirtäisi valmiin koodin suoraan nelkun muistiin ja käynnistäisi
sen siirron loputtua. se olisi taivas Tapanimäen jukalla olen tälläisen systeemin aikanaan nähnyt
mutta siinäkin lataus ohjelma oli 1541 uumenissa ja ladattiin joka kerta uudelleen tai ainakin sys xxxx
komentoa joutui käyttämään sen aktivoinniksi...
eikun hetkinen sehän oli $8000 alueella joten jos sitä ei mikään ohjelma sotkenut
pelkkä reset käynnisti sen uudelleen hmm...

systeemi oli rakennettu PC koneeseen josta meni johto user porttiin
ohjelman kirjoitus ja siirto olivat samaa ohjelmaa
saman lailla pystyi nelkusta imemään binääri tietoja pc kovikselle "spritet tms."
taisi siinä olla jonkin laiset grafiikka työ kalut piirto ja sprite tiedostoillekin

samanlaisia yritelmiä on olemassa harrastaja voimin rakennettuna
en ole vielä tutustunut TurboAss kevereiden PC ohjelma puoleen
jos vaikka siellä sellainenkin olisi ainakin tuosta ohjelmasta on tehty
montaa eri versiota yksi esimerkiksi on C128 jolla voi hoitaa ohjelmointi puolen
ja kaapelilla ohjelma siirtyy toiseen koneeseen c128/64 ja käynnistyy

mutta kuten sanoin C128 näppis ei ole koskaan sopinut C64 ohjelmointiin
ainakaan minulla tuskastun todella nopeasti sen kanssa

muistelisin että Amigallekin oli jokun moinen saman tapainen ohjelma...
#1166
Bitin Nypläys / Vs: Pakkohan se oli kokeilla
heinäkuu 13, 2011, 16:28
74LS245 tai 74F245
löytyy melkein mistä prossa ohjatusta systeemistä se on yksi perus komponentteja

suosittelen
64hdd linux kopiota itse en ole testannut vielä Linuxia tuohon vasta löysin tuon projektin

http://vc1541.sourceforge.net/vc1541/about.html

homma toimii
koodaan softan ja käännän sen (tass). käynnistän 64hdd
(tässä tapauksessa vc1541 tai jos se on viisaampi pyörii se taustalla koko ajan en ole vielä testannut tuota)
ja luen tehdyn ohjelman C64 seen
sys xxxx dadaa !
itse asiassa kyseistä konstia olen käyttänyt vain kerran
aika sujuvasti sekin toimi muutaman scriptin kirjoittaminen saattaisi helpottaa kylläkin näpelöinnin määrää

mutta oikeasti käytän TurboAssempler ohjelmaa c64sessa

http://turbo.style64.org/

olisi tietysti mukavaa jos näyttö olisi suurempi
voi kirjoittaa coodia ja palata testailun jälkeen takaisin
hyvin kätevää
oma versioni on jotain 1.0 tai 2.0

tosin rakentelun ja löytämisen innostushan tuossa katoaa kun
kaikki tuodaan valmiina :]
oikea tai feikki Levyasema helppaa ohjelmoinnissa ja testauksessa paljon ;)

mielenkiintoisia peli ideoita ;)
itse en ole mikään graaffikko mutta koodia kyllä syntyy...
#1167
Bitin Nypläys / Vs: Pakkohan se oli kokeilla
heinäkuu 13, 2011, 14:02
kuulostaa mielenkiintoiselta projektilta :)
jos ymmärsin oikein ajattelit siirtää dataa kahden C64 välillä ?
tähän tietysti oikea ja nopein vastaus on serial väylä tai kytkeä kaksi konetta yhteen levariin xD

mutta palataksemme sinun versioosi

neljän bitin siirtäminen kerralla kuulostaa näppärältä
digitaali hemmona neuvonkin jättämään trankut pois ja käyttämään
74xx245 TTL (LS,F,L) piiriä vaikka se onkin 8 bittinen voi ylimääräiset jättää käyttämättä
nerous piirissä on se että se avulla voit suojata molemmat koneet
ja se huolehtii keskusteluista molempiin suuntiin DIR ja G pinnien avulla valitaan kuka puhuu ja mihin suuntaan

fire nappi aktivoijana on hyvä valinta koska sille on oma keskeytys rekisterinsä jolla voidaan IRQ keskeytys
käynnistää ilman odottelu looppeja vähän samaan tapaa kuin kasetti asemassa Fläg keskeytys


#1168
onko mielessä jotain pikku näppärää tarve ohjelmaa kellään mielessä ?

vois aloittaa toteutus projektin missä kerrottaisiin rutiini rutiinilta kun ohjelma valmistuu
miten se kasataan läjään. siinä samalla voisivat aloittelevat ohjelmoijatkin
saada Ahaa Elämyksiä kun rattaat alkaa kolista paikalleen

olisko innostusta ?
#1169
tekemäni hätänen ohjelma jaossa bitin nybläys alueella !
mukana sorsat
lähettäkää palautetta jos tulee mieleen kehitettävää

Edit:
Huomaa uudempi versio samalla alueella :)
#1170
olisikohan tuolta apua rakentelu kipinään :)

http://www.64hdd.com/projects/c64-proj3.html

tyhjiä moduli koteloita saa vesalialta.
Gentle eye edustaa vesaliaa suomessa tavarat hyllyssä näpelöitävänä

Gentle Eye
http://www.gentle-eye.fi/muuta.html
vesalia
http://www.vesalia.de/r0e_commodore.htm