Uutiset:

C=Foorumi suosittelee: Skrolli
http://www.skrolli.fi

Main Menu
Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - virgo

#1171
hmm vain yhden sai laittaa ?!?

lista on tämän moinen
siis laitteet millä pelailen...
muut käyttö koneet ovat tuolla muissa kyselyissä

PS1
PS2
C64 (enemmän ohjelmointia kuin palaamista)
PC (dosbox ufo ja home world nyt lähinnä)
PC linux (wanhat infogamessit sam&max ym.)  Scumm
Atari Lynx
Amiga CDTV
Amiga 1200T (harvemmin enään pelailen tuolla)
Amiga 2000 joitakin raskaampia klassikoita
Amiga4000 pyörittää BBS purkkia

C-One (myyty pois)
Turbo Chameleon (palaamiseen ja ohjelma testailuun)

kaipaan Edelleen !!
TRON konsoli peli sain joskus joululahjaksi onnistuin sen polttamaan
edelleen väijyn nettiä josko sellainen jostain vielä löytyisi

:update 2015:
#1172
Yleinen Commodore-keskustelu. / Vs: C= Lehti
heinäkuu 12, 2011, 20:43
tätä on etsitty kotipaketti tänne myös
vanhat bitit ja c= lehdet jäivät jossainvaiheessa elämästä jälkeen ja katosivat siliän tien
onneksi tuo paketti paikkaa melkoisen paljon ;)

Kiitos tekijöille jos tätä kautta heidät tavoittaa o7
#1173
levyke asemattomille suosittelen vakavasti x1541 kaapelin hommaamista/tekemistä

ja ullakolle unohtuneen PC käyttöön ottoa jos kone on pentti se on tarpeeksi nopea
niitähän nykyään saa ilmaiseksi kantaa kotiinsa mistä vain
ladataan ilmainen 64hdd ohjelma asennetaan se ja Dos6.0
StarCommander ei ole huono vaihtoehto asennettavien listalle
ohjelmien käsittely helpottuu sillä huomattavasti

ja eikun nettiin lataamaan D64 fileitä kone täyteen

itselläni tuota virkaa toimittaa P70Mhz läppäri
plussana läppärissä on oma näyttö

ja eikun pelaamaan
ultimat ensimmäisenä lävitse ;)



#1174
Pelit ja pelaaminen / Vs: C-64 USA pelit?
heinäkuu 12, 2011, 18:49
toimivathan nuo yksinkertaisimmat vanhimmat pelit
rasteri keskeytysten kanssa ongelmia riittää

ongelma taitaa olla pahempi pal pelien pelaamisessa ntsc koneella
Jukka Tapanimäki tappeli kuukauden päivät pelinsä ntsc käännöksen kanssa
ja lopulta pelifirma lähetti suomeen aidon ntsc kone paketin monitoreineen
kun homma ei luonannut muuten

C-one ensimmäinen core oli ntsc eikä se antanut kovin hyvää yhteen sopivuutta pal pelien kanssa

itse asiassa jenkki pelifirmoista en tunne kuin jonkun accolade ja microprose plus muutama
strategia peli firma yhteistä niille olivat kankeat ohjelmat ja hyvin vähän optioitu coodi
luultavasti konekieltä ei juurikaan sillä mantereella käytetty ?!?
mikä osaltaa auttaa ntsc pelien yhteensopivuus ongelmien kanssa
ainakin Sid Meier ohjelmoi melkein kaikki pelinsä hyvin paljon Basic koodia käyttäen
mikä on loistava suoritus pelien toiminnan huomioon ottaen
prates esim. on loistava taidon näyte
#1175
ihan mielenkiinnosta kyselen onko täällä muita joilla tuollainen
hyrrää nurkissa itselläni se kerää enemmän pölyä kuin muut Commodore vehkeet
alkuaikoina tuolle hieman jopa coodia rakentelin ja tutkin sisuksia
mutta kehitys oli silloin niin hidasta ja hypeä enemmän kuin järki kesti

into siinä laski kehitys foorumillakin olin kunnes alkoivat siellä kinaamaan jostain ihme asiosta
alettiin suunnittelemaan uutta turbo prosessoria C64 emulaatioon ja uusia konekieli käskyjä ym.
siihenhän se sitten kaatuikin kun resurssit hajosivat ympäriinsä pieniin sivu projekteihin vaikkei
C64 core vielä ollut ede lähelläkään valmista :(

no nyt kiinnostus taas heräsi kun lupasin ostaa M.A.M.E capinetin
johon ensin ajattelin asentaa Commodoret C64,Amiga500
no osia scannatessani ja Gentle eye;n Boogin kanssa keskustellessani vaihtoehdoista
muistui mieleen unohtunut C-one jonka nykyään saa taipumaan myös minimic laitteeksi
eli molemmat samassa koneessa plus amstrad,c16,vic-20.. oikeastaan mikä tahansa 8bit kauden tuotetta
pystyisi pelaamaan yhdellä koneella xF

no vuosien varrella päivitys rumba on edennyt niin boot coressa kuin emolevyn modaamisessa
nyt olisi siis tarvetta tiedolle mitä modauksia vielä tarvitsee tehdä koneen onnistuneeseen
boottaamiseen Amiga500 tilassa tietty yksi add kortti pitää tilata sitten koneen puolesta homma
olisikin jo melkein valmis VGA liitin ja PS2 liittimet löytyvät suoraan emolta ilman
lisä killuttimien asentamista kuten C64 ja Amigassa
#1176

mitenkähän "laittomaksi" menisi jos foorumille alkas kerään tuota harvinaisempaa kauraa ?
kuten esimerkiksi tuo 1.5Mhz versio Elitestä uusine tehtävineen ?
#1177
kahlailin nettiä ja löysin tälläisen sivun

http://www.zimmers.net/anonftp/pub/cbm/c64/diskutil/filecopy/index.html

suurin osa on levy kopioijia Dublikaattori oli aikanaa ihan ehdoton kopio ohjelma
varsinkin kahdella paahtimella xF käytän sitä vieläkin silloin tällöin

Tape-to-Disk.prg
saattas olla testaamisen arvoinen ja näköjään sorsankin saisi
joten modifiointi onnistuisi myös :)
pitääpä kokeilla kun pääsen taas lankun ääreen...
#1178
Bitin Nypläys / Vs: Kassun säätö ohjelma
heinäkuu 10, 2011, 23:52
koska koodi on niin sanotusti testi valmis niin pistetäämpä jakoon
sorsakoodien kanssa.
parannus ehdotuksia saa lähettää

koodi on poikkeuksellisesti väännetty DOSin EDIT ohjelmalla
se on ainoa ohjelma joka osaa näyttää rivi numerot
käännöksen aikaisten virheiden metsästyksesä ehdoton
eikä tähän hätään löytynyt parempaa DOS pohjaista ohjelmaa
yritin kääntää PCssä tekemääni sorsaa C64 assyn ymmärtämään muotoon
erittäin huonolla menestyksellä joten lopulta tyydyin tekemään koko ohjelman
C64 levarin korvikkeena toimivassa Pentium läppärissä (70Mhz)
wordpad tuntuu ainakin osaavan aukaista sorsan oikein
käänöksen hoiti TASS kääntäjä

#1179
heh tuohan on todella kätevä tapa tuota en tiennytkään xD

kasettiasemassahan ei ole Rename komentoa jälkeen päin voikin
olla vaikea tietää mikä ohjelma on tullut tallennettua. ellei kirjoita sitä kassun kanteen talteen

liityisiköhän tuo basic tulkin muuttuja funktion toimimattomuuteen
kun basicin niin sanottu puskuri aluen on jo täynnä ($8000 ja siitä alaspäin muuttujien määrän mukaan)
ja siksi antaa virhe ilmoituksen ?!?

<-s komento taas ei ole tulkin komento eikä tarvitse myöskään puskurimuistia ilman nimeä

hmm.. mielenkiintoista

#1180
pitänee tässä hieman tähdentää erästä asiaa.
äänipäiden säätöhän ei olisi ongelma ellei jokaisella olisi asemassaan ihan omat säädöt
alkuperäiset pelit ovat siitä hyviä että niiden avulla voi aina kalibroida äänipäänsä
niin sanottuun "alkuperäiseen" asentoonsa missä sen pitäisi aina ollakin
yhteen sopivuuden vuoksi. oikeasti näinhän asian tila ei monestikkaan ole
vaan jokaisella käyttäjällä säätö on jäänyt johonkin tiettyyn asentoon ja monilla
jokaisella tallennuksella "eri säätöihin :(
vältääksemme tämän kannattaa aina... aina kopioida kokonainen kasetillinen tavaraa kerralla
näin varmistamme että säätö on jokaisella pelillä sama eikä jokaista peliä tarvitse erikseen säätää latautumaan

toinen konsti on testata säädön default asento ensin alkuperäisen pelin kanssa
jos se latautuu ongelmitta ovat säädöt kunnossa
itselläni oli sellainen puolenkierroksen sääntö
joiden ylitse en mennyt kuin aivan ääri tapauksissa
koska yli puolen kierroksen ylitse vääntäminen ei yleensä auttanut enään mitään

sääntö toimi näin ladataan alkuperäinen pelikasetti tai jonkin alkuperäisellä Save konennolla talllennettu
(toimii myös turbo peleissä mutta ihmeellisiä asioita tapahtuu nimi vinkumisen jälkeen xD )
ohjelma kasetti asemaan ja sitten vääntelemään

helpommin tunnistettava osuus nauhassa on ohjelman nimi joka on se pitkä vinkaisu ennen itse ohjelmaa
kääntämällä säätöä ensin vasemmalle hieman yritämme uudelleen
(ota muistiin tai katso missä asennossa säätö oli ennen tämän toimenpiteen aloittanmista)
jokaisen onnistuneen ohjelma nimen saamisen jälkeen palaamme alkuun ja väännämme säätöä hieman lisää
lähestyttäessä 90% kulmaa alkuperäisestä säädöstä alkaa nimen vastaan ottaminen vaikeutua
kun tämä tapahtuu olet ylitse säätö varan nyt käännämme säädön takaisin alkuperäiseen asentoonsa
toistamme edellisen metodin mutta tällä kertaa käännämme vasemalle
kunnes ohjelman nimen latautuminen vaikeutuu nyt näiden kahde ääripään välillä on piste missä
säätö on optimaalisin... säädämme aseman siihen ja olemme valmiit

kuulostaa helpolta ja sitä se olisikin jos kaikkilla säätö olis samanlainen
alkuperäisissä yleensä onkin mutta poikkeuksia on...

sanomattakin on kai selvää että kun ohjelman tallensi jonkun muun kasetilta
oli säädöt aina palautettava omaan puolen kierroksen säännön optimaalisimpaan kohtaan

jos kasetille tallentaa jotain pielessä olevalla säädöllä sen hetkinen säätö on sille tallennukselle optimaalinen
pahimmassa tapauksessa jokainen ohjelma kasetilla on tappelua etsiä se oikea kohta juuri sille ohjelmalle
tämä on pahin tilanne mihin voi joutua jos ei pidä tarkasti huolta siitä missä asennossa ääni pää on kuin
suoritaa tallennusta kaseteilleen

toivottavasti tuleva ohjelmani tuo asiaan hieman apua ;)




#1181
vcq:
totta tietenkin ohjelmat kannattaa turbo moodissa tallentaa muuten menee koko nauha yhteen ohjelmaan

Tumppi:
nyt saatan puhua puuta heinää mutta muistelisin että  pidemmät ohjelmat aiheuttivat
jonkin sortin syntax errorin jos niitä yritti <-S savettaa :-/
siksi edelleen suosittelen kopio ohjelmia...
muistelen kyllä itsekkin koostaneeni tuolla tavalla omat nauhani ainakin aluksi xD
#1182
Bitin Nypläys / Vs: Kassun säätö ohjelma
heinäkuu 04, 2011, 12:03
kassu asema saapunut ja ohjelma koodi todettu toimivatksi
koodi tässä vaiheessa suurelta osin uudelleen kirjoitettu
keskeytys rutiini lisätty

alkuperäinen rutiini toimi täysin ilman keskeytyksiä
256 kertaisen luku loopin muutettu keskeytys perusteiseksi tarkemman lukeman saamiseksi

loop lda $dc0d
        and#$10
        lsr
        sta $d418
        lsr
        lsr
        lsr
        clc
        adc add
        sta add

tämä rutiini rullattiin 256 kertaa lävitse
näin saamme luvun $60-128 välillä riippuen
bitti virran tiheydestä
tämä yhteen laskettu arvon mukaan muodostetaan palkki joka kertoo
miten hyvin ääniraidan vastaan otto on onnistunut ja samalla
kuulemme singnaalin helpottaa tulkintaa ja paikan hakua

rutiin muutettu nyt niin että keskeytys huolehtii Add arvon lisäämisestä
joka kerta kun kassusta saadaan jokin singnaali ja ääni
irq timer B tallentaa sopivan ajan jälkeen yhteen lasketut kassu keskeytykset

normaali koodi hoitaa palkin muodostamisen jäljelle jääneellä kellosykleillä

Irq timer A hoitaa normaalit keskeytykset ja näppäinten tunnistuksen

mainittakoon että Beta versiossakin säätö virheen huomasin todella näppärästi
eli rutiini toimii ;)
#1183
heh kas kas löysin täältä itseni xD
mikähän mahtoi olla salasana  :o
rasteri coodikin on sama edelleen
#1184
Bitin Nypläys / Vs: Kassun säätö ohjelma
kesäkuu 30, 2011, 09:59
ohjelma edistyy pitäsis vain saada aito kassuasema
http://www.gentle-eye.fi/
tilasin jo yhden ja toinen tulee sopivasti remonttiin
pääsee siis oikeasti testaamaan vikaantunuttakin laitetta ;)
säätö palkki laskee tällä hetkellä vain saatujen bittien määrää
katsotaan riittääkö se vai tarvitaanko vielä taajuus alueille omat palkit

oletettavaa on että bittien laskennassa pitäisi huomata säätö virheen vaikutus
kuinka paljon bittejä hukkuu on vielä kysymys merkkinä ?
#1185
Bitin Nypläys / Vs: Kassun säätö ohjelma
kesäkuu 26, 2011, 02:02