Uutiset:

Genetic PET BBS Powered by Commodore 64
g-pet.tunk.org port:1025

Main Menu
Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - Syypori6510

#31
Minulla on sorvissa otsikon mukainen projekti, eli C64 emulaattori Raspberry Piissä ilman käyttöjärjestelmää. Ei ole ihan alkumetreillä enää, mutta ei ole vielä likimainkaan käyttökelpoinenkaan. Mm. CIA piiri(t) ei ole valmis joten ei ole näppistä eikä vilkkuvaa kursoria, mutta prosessori on melko OK ja VICkiä on sen verran, että boottitekstit saadaan näkyville (ja näkyykin melkein oikein "Katso kuvat!") ;)
Nopeudessakin on toivomisen varaa, ei toimi vielä reaaliajassa, mutta tähän on lääkettä kiikarissa.

Voisin laitaa koodit jakoon tässä kohta jos jotakuta sattuu kiinnostamaan.
#32
Kunnioitettavaa asialle omistautumista tehdä kenttäeditorikin C64:lle. Voisi kuvitella, että tässä ajassa ja paikassa moni voisi toteuttaa kenttäeditorin jotenkin toisin. Hieno projekti!  :thumbup:
#33
Lainaus käyttäjältä: Slimex - elokuu 23, 2013, 23:51
Lainaaainakin Linukassa toimii tiedä sitten Raspereistä tms. ikkunasoftista

Eikös siinä vattupiissäki joku linukka distro mahda olla... ja kaikki linukathan on nykyää ikkunapöydillä. Kannattaa muuten jostain hommata se Commodore OS 4 (linukkapohjane) vai mikä mahtokaa olla, komian näköne ja emulaaggorit ja gaig.

Itselläni tässä raspissa käyttiksenä on ns. virallinen linux distro eli raspbian, mutta en käynnistä sitä lainkaan ikkunatilaan. Vice lähtee käyntiin suoraan tekstitilasta, ja vieläpä käynnistyksessä automaattisesti jotta fiilis ;) Siinä mielessä raspi ei ole täydellinen C64 emulointialusta, että ymmärtääkseni potkua puuttuu hieman jotta voisi käyttää resid engineä hifi asetuksilla, en vaan ole itse vielä ehtinyt tutkia mihin asti nuo tehot piisaa. Vieläpä kun haluaisin emuloida hifinä kahta sidiä koska minulla on tuossa rikkoutuneessa koneessakin dualSID viritys. No, tehokkaampia raspi kakkosia odotellessa..
#34
Lainaus käyttäjältä: Syypori6510 - elokuu 23, 2013, 18:50
Lainaus käyttäjältä: virgo - elokuu 23, 2013, 04:31
en sitten malttanut jättää tätä ongelmaa ratkaisematta :(
Oho, onpas jätkä aika kone. :) Mutta ei Vice vaan mounttaa tuota disk imagea. Ja onhan se aika snadikin, 187 tavua, voiko niin pientä imagea ollakaan? Mielelläni kyllä tuota loaderiasi kokeilisin.


Oho, anteeksi tyhmyyteni. Miks ihmeessä mä tuota disk imageksi luulin...
#35
Lainaus käyttäjältä: virgo - elokuu 23, 2013, 04:31
en sitten malttanut jättää tätä ongelmaa ratkaisematta :(
Oho, onpas jätkä aika kone. :) Mutta ei Vice vaan mounttaa tuota disk imagea. Ja onhan se aika snadikin, 187 tavua, voiko niin pientä imagea ollakaan? Mielelläni kyllä tuota loaderiasi kokeilisin.


Lainaus käyttäjältä: virgo - elokuu 23, 2013, 01:31
SyyPori6510
jos se on toimivana komeroon laitettu ei siinä pitäisi kovin isoja vikoja olla
ilmoittelet vaikka mulle jos haluut sen korjattavaksi käyn poris noin 3viikon välein
oletus et asut siellä xD

toki hajonneet emot huolitaan myös varaosa varastoon jos olet hukkaamassa sitä

suosittelen alkuun C64 ohjelmointi ympäristöksi pieneen kokeiluun Turbo Assembleria
http://www.com64.net/foorumi/index.php?topic=656.0
Missään nimessä en hukkaan heitä rikkinäisiä koneita, mulla on niitä nyt kaiketikin kolme. Tarkoitus olisi joskus paneutua niiden korjaamiseen.

En asu porissa vaan pk-seudulla. Syypori on vaan sanan cyborg translitteraatio härmän kielelle.  ;)

Tuota Turbo Assembleria voisi kyllä kokeilla, olenhan minä siitä kuullut. Merlin oli vaan helppo ottaa käyttöön myös 64:lla kun olen aiemmin hieman harjoittanut assembly koodausta Apple II:lla jolle Merlin on alunperin tehty. Mut onhan se ominaisuuksiltaan suppee kuin suppelovahvero.
#36
Lainaus käyttäjältä: Slimex - elokuu 22, 2013, 22:30
Jos emulaattoria pyörittelet niin lataapa Action Replayn tai Retro Replayn moduulirommi (näitä pitäs olla CSDB:ssä?) siihen VICEen ja käytät niiden Fastloadia niin näät suoraan mihin ne ohjelmat ladataan muistissa (heksana). Extranahan näissä moduuleissa on muutaki kivaa (esim. konekielimonitorit yms.).

Tosiaan, hyvä kun muistutit, että voihan sitä tosiaan Vicessäkin moduuleita ajaa. Ei vielä ollut käynyt mielessä kun tämän Vice setupin virittelin vasta viime viikonloppuna. Virittelin, koska murheekseni havaitsin oikean 64:seni vaipuneen ikiuneen kun koitin sitä pikku tauon jälkeen herätellä. :(
#37
Ajelen Vicellä Merlin64:sta eli koodauskäyttössä sen lisäksi Vicen monitori. Viceä pyöritän Raspberry Piissä joka haudattu hajonneen 64:n breadbin tyyppiseen koteloon jonka näppäimistö on Keyrah adapterin kautta kiinni raspissa. Toimii yllättävän hyvin ja tuntuma on niin kohdallaan kuin se voi emulaattorin kanssa olla.  :)
#38
Vaikuttaa ansiokkaalta ehdotukselta ainakin näin aloittelijan silmään. Ehkä joutaisin viikonloppuna tätä käytännössä testaamaan ellei joku ehdi ensin.

Suorasaantikäskyt levyasemalle, joiden ajattelin ensin olevan paras lähestymistapa, osoittautuivat aikamoiseksi hetteiköksi kun koitin tuossa niistä ottaa selvää. Sivumennen sanoen, enpä tätä ennen aavistanutkaan miten monipuolinen (=-mutkainen) laite tuo 1541 oikein onkaan.
#39
$AE-$AF osoitteessa on latauksen jälkeen viimeisen ladatun tavun sijainti. En tiedä tarkoititko niin, mutta ymmärsin kirjoittamasi, että siitä löytyisi alkuosoite.
#40
Ei huono pätkä, mutta eipä kerro tuokaan mihin data tulee ladattua, paitsi viimeisen tavun osoitteen:

"upon return from thesubroutine, the .X and .Y registers will contain the address of the
highest RAM location that was loaded." -mapping_c64.html
#41
En tiedä mikä tuo ensimmäinen on, mutta empiirisesti tutkailtuna ei ole se mitä haetaan. Jälkimmäinen lienee itse load rutiinin osoite.

Ajatuksena mulla tässä olisi tehdä sellainen lib loader rutiini/viritys, että ohjelman osasten siirtely ja muistiin sijoittelu olisi mahdollisimman helppoa. Ideaali olisi jos pääohjelmaa ei tarvitsisi kääntää uudelleen ollenkaan vaan loaderi vaan taulukoisi pääohjelmaa varten johonkin mistä mitäkin löytyy.

Matalan tason levyasemakomennot tässä kuitenkin lienee se oikea ratkaisu. Täytyy yrittää heti kun ehtii.
#42
No siinähän se, kiitokset vaivannäöstä. Niinpä se taitaa olla, että tuo LOAD -komento ei sitä latausosoitetta mihinkään jemmaa vaikka käyttääkin sitä muistiin sijoituksessa.  Se olisi ollut helpoin ratkaisu omassa tapauksessani, että tiedoston lataamisen jälkeen osoitteen voisi jostain vain noukkia.

Tämä kyseinen apuohjelma lukee (ja haluttaessa muuttaa) levyltä vain ne latausosoitteet latailematta tiedostoja sen enempiä mutta sehän onkin tämän ohjelman tarkoitus. Voisihan tuota koittaa soveltaa soveltuvilta osin.

#43

:pondering:
En varmaan osaa oikein googlea käyttää kun en löydä vastausta otsikon mukaiseen kysymykseen, että kuinka saa kaiveltua esille tiedoston latausosoitteen. Konekielisen (tai yleensäkin raakaa dataa) sisältävän tiedoston latausosoite lienee levyn pinnalla pari ensimmäistä tavua jonka mukaan komento load...,8,1 osaa sijoittaa roinat oikeaan osoitteeseen, mutta jos tätä osoitetta ei varsinaisesti tiedä niin mistä voi tietää minne ladattu data on löydettävissä?

Pöydältä löytyy Reijo Lundahlin kirja "1541-LEVYASEMA" joka on ollut erinomainen apu tähän asti, mutta pettää tässä kohtaa. Kirjassa sivutaan asiaa ainoastaan näin: "Ohjelman latausosoitteen selvittämiseksi voit käyttää levyaseman mukana tulleella levykkeellä olevaa ohjelmaa LOAD ADDR." Tuota levykettähän mulla ei tietenkään ole.
#44
Lainaus käyttäjältä: virgo - syyskuu 26, 2012, 17:30
toivottavasti onnistuu...

Niin, itse asiassa hommahan siis mulla onnistuikin, ainakin puolittain, Armalyte latautui erinomaisesti. Ajattelin, että onnistumisen elämyksen voisi tänne kirjata kun aihealue on nimetty "Pulmakulma ja Tekninen näpertely".

Tuosta Bruce Leestä veikkaan että ehkä tuo tap2wav ryssi sen jotenkin. Äänitiedosto on siinä mielessä outo, että siinä loppuvaiheessa on useampi sekunti äänetöntä ja sitten ininät jatkuu taas muutaman sekunnin. Vai onko normaalia näille kaseteille? En tunne asiaa kovin hyvin, mulla oli 80-luvulla vain levyasema ja kasettiasema on mulle ihan uutta teknologiaa.
#45

Sattuipa onnistumaan aika mukavasti otsikon mukainen homma. Kirjaan nyt tähän ylös käyttämäni menetelmän. Käyttiksenä mull OS X, oletan, että Linuxissa toimii täsmälleen samoin.


  • Imuroi ja pura c64tapedecode työkalu osoitteesta: http://sourceforge.net/projects/c64tapedecode/
  • Mene paketin src hakemistoon ja aja make. Binäärit muodostuu samaan hakemistoon. Tarvittava ohjelma on tap2wav
  • Konvertoi .tap tiedosto äänitiedostoksi .wav komennolla
    ./tap2wav -r -L 8000 peli.tap >peli.wav
    En ole varma -L 8000 parametrin pakollisuudesta, mutta ilman -r parametria C64 ei lukenut kasettia.
  • Tietokone kiinni kasettinauhuriin, nauha pesään, record päälle ja peli.wav soimaan. Signaalin tason säädin nauhurissa niin ettei pauku lainkaan punaiselle, mutta en tiedä miten tarkka tässä tarvitsee olla.
  • Kun nauha nauhoitettu niin se on valmis ja tuikataan kasettiasemaan.

Testasin tekemällä toimivan kaksipuoleisen (=kaksiosaisen) nauhan Armalyte:stä. Bruce Leestä ei tullut loppuun asti toimivaa nauhaa. Latausmusiikki ja tekstit tulivat näkyville latauksen ajaksi, mutta sitten kun pelin olisi pitänyt lähteä käyntiin, mitään ei tapahtunut.