Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - fmatic

#376
C-mallia löytyy molemmilla SID-piireillä eli MOS 6581 (se aito ja alkuperäinen) ja uudemmalla MOS 8580. Väitetään, että ero on korvinkuultava näiden kahden välillä. Olikos se nyt VICE:llä, jolla pystyi emuloimaan kumpaakin piiriä...Asiaan syvemmin vihkiytyneet kertokoon enemmän :D

SIDplay 2/w:llä myöskin onnistuu molempien piirien emulointi.
#377
LainaaEn oikein tiedä, kuuluuko tämä säätövinkki tänne? :-[ Muualtkaan en ko. vinkkiä löytänyt.

Kiitos :D Varsin mainio vinkki!
#378
Ongelmia kasettipelien kanssa??

Varmasti aikanaan kasettiaseman kanssa törmäät ongelmaan jossa kasettipelit eivät tahdo latautua millään. Ongelma on varsin tyypillinen kasettiasemalle eli äänipään azimuth-kulma vaatii säätöä.

Äänipään säätö tapahtuu seuraavasti. Kasettiaseman päällä näkyy pieni reikä josta ohuen ruuvimeisselin saa pujoteltua äänipään ruuviin ja siitä kevyesti säädetään hieman joko vasemalle tai oikealle siten että PLAY-nappula on pohjassa. Oikea "äänipään asento" löytyy valitettavasti vain kokeilemalla.  

Helpompaa on avata koko kasettiasema jolloin äänipäätä pääsee huomattavasti kivuttomammin säätelemään. Äänipää on se metallinvärinen laitos. Suhteellisen helppo löytää. Säätö tapahtuu vasemmasta ruuvista. Helpointa on kiertää todellakin vain hieman kerrallaan koska se on välillä melkoisen tarkkaa puuhaa. Säätö tulee tehdä siten, että kasetiasemasta on PLAY-nappula pohjassa.  

Jos tuntuu että pelit ei ota löytyäkseen kierrä ruuvi vaikka kokonaan oikealle ja ala sieltä kääntämään hissun kissun vasemalle. Sieltä se oikea kohta löytyy aikanaan.  

Puhdistus:

Oheista ohjetta ei suositella henkilölle joka ei tiedä mitä tekee. Mainittakoon että allekirjoittanut ei ota minkäälaista vastuuta mahdollisesti laitteellesi aiheutuvista ongelmista

On myös varsin hyödyllistä puhdistaa kasettiaseman "liikkuvat osat" ja äänipää. Denaturoidulla alkoholilla homma onnistuu parhaiten. Kasta vanupuikkoa kevyesti tentussa ja paina kasettiasema PLAY-nappula pohjaan ja puhdista pyörivä "kuminen kela" sekä esiin työntynyt äänipää sekä nauhan "ohjain".

Muut apuvälineet:

Äänipään säätämiseen on  kehitetty muutama apuvälinekin. Aikoinaan halvin ratkaisu lienee Azimuth Head Alignment Tape-eli kasetti jonka avulla äänipään säätö onnistui jotenkuten. Parempi ratkaisu oli ja on LED-valoilla ja valmiilla äänipään säätimellä
varustettu LOAD-IT-kasettiasema, jolla säätö onnistui käytännössä "aina". Kumpaakin löytyy vielä satunnaisesti markkinoilta eikä hankinta ole yhtään hassumpi idea jos jompi kumpi vastaasi tulee.


#380
Keräilläänpä tähän sekalaisia Commodore-projektisivuja, niin rakentelua kuin muutakin virittelyä ja säätämistä:

The Shredz64 Project, eli PS:n Guitar Hero portattuna Commodore 64:lle
http://freedomirc.net/~megaboz/shredz64/
#381
No ei niitäkään nyt ovista ja ikkunoista satele, että ei ihan yleisin vastaantuleva kuusnepa-malli. Onhan noita toki keräilijöillä jemmassa, mutta voit olla hankinnastasi varsin tyytyväinen etenkin kun allekirjoittaneelta kyseinen malli kokoelmista puuttuu  ;D
#382
G-Malli on kieltämättä harvinaisimpia malleja. Paljon on liikkunut myös väärennettyjä G-malleja koska emolveyt, kotelot ja näppäimistöt ovat yhteensopivia niin "aitoja" on jokunen tehtailtu...Parhaiten asian tarkistat lukemalla mitä pohjan tyyppikilpi sanoo. G-Malli sisältää uuden emolevymallin jonka suorittimena on MOS 8500 joka puolestaan aiheuttaa lieviä yhteensopivuusongelmia perus ja C mallin kanssa.

Katso ensin mitä pohjan kilpi kertoo onko maininta G esimerkiksi Commodore C-64 C-mallin tyyppikilvestä löyty maininta C 64 C
Jos kilpi puuttuu jää ainoaksi vaihtoehdoksi avata kone ja katsoa mitä suorittimen päällä lukee.  G-mallin suorittimesta tulisi löytyä merkintä MOS 8500 ja muista malleista taas MOS 6510

Jos kilpi täsmää, suoritinkin on 8500 ja konekin näyttää tältä niin voit hymyillä leveästi ja onnitella itseäsi hyvästä hankinnasta ja kätkeä se kokoelmiisi :D

Action Replay V menee kanssa harvinaisuudessa luokkaan kohtuu harvinainen. Niitä ei tosiaan älyttömiä liikkeellä ole näkynyt.

Itse uskallan tuosta C 64 G mallista väittää että siitä harvinaisempi on enää Commodore 64SX kannettava (lue: raahattava)

Kerro toki tännekin tutkimuksen tulos eli oletko onnellinen G-mallin omistaja :)
#383
LainaaSain tosiaan toimimaan avaamalla sen koko aseman ja säätämällä niitä äänipäitä.

Hyvä homma että sait pelittämään...tuo on kyllä paras konsti saada kasettiasema lataamaan pelejä


LainaaOstin nyt toisen kuusnelosen. Merkillinen ongelma esiintyi siinä. Se ei käynnisty välttämättä heti virrat päälle laittamalla. On vaihdettava töpselin paikkaa pistokkeessa! Ja kaiken kukkuraksi tämän huomattuani tämä toinen uudemmanmallinen kuusnelon (halusin vanhan leipälaatikon mallisen, siksi ostin toisen) alkoi tekemään samaa.


Oliko kone kiinni sulla esim: jatkojohdossa? Oletettavasti vika vois olla siinä jos aiemmin koneesi eivät ole temppuilleet. Raahaapas rakkineet johonkin toiseen huoneeseen/pistokkeesen ja testaa toimiiko paremmin.

Leipälaatikko-malli on kyllä ehdottomasti se kaunein kuusnepuli :)



LainaaMuuten, kaveri osti c-64 pelejä kirpparilta mun pyynnöstä. Se laitto tähtien sota-pelin myyntiin jossain netissä ja sai siitä 25 euroa! Ne kasetit makso euron kappale. Ilmeisesti aikamoinen keräilijä.

Jotkut kuusnepan pelit ovat aika himoittua kamaa omien kokemuksien pohjalta tällaisia ovat Microprosen-pelit kuten esmes: Airborne Ranger. Monelle joku tietty peli saattaa olla kovinkin rakas vaikkei se niin kovin harvinainen olisikaan ja ostaa sen kokoelmiinsa hinnalla millä hyvänsä. Itsellä tällinen oli The Great Gianna Sisters-peli josta maksoin itseni kipeäksi joka kyllä nykyään sitten onkin jo aika harvinainen.

#384
Juu noita paperivirityksiä tuli kakarana itsekin kokeiltua ja joskus ne jopa tuotti tulosta :)

Paremman tuloksen saavutat kun vetäiset kasettiaseman vaan auki ja kevyesti säätelemään äänipäätä.

Comal:sta voin sanoa että se on ohjelmointikieli mutta enpä ole ikinä itse testannut. Pidä ihmeessä tallessa tuollainen moduuli.
#385
Tuo kyllä viittaa mielstäni ihan selkeästi siihen, että kasettiaseman azimuth-kulma on poskellaan. Se kieltämättä on melkoisen pitkäpiimäistä hommaa alkaa säätämään kasettiasemaa mutta tuo että jotain kuitenkin ladattaessa vilahtaa ruudulla antaisi viitteitä siihen että ei se asema ihan tyystin palasina ole.

Suosittelen lämpimästi että yrität vielä kertaalleen säätää. Metodi on melkoisen hidas mutta aina kannattaa kokeilla. Ruuvaa äänipään ruuvi kireimmälleen vaikkapa "oikealle" ja käännä sitä niin että sinulla on kasetti sisällä ja  PLAY-pohjassa (nauha tietysti pyörii) ihan pikkuisen vasemalle pysäytä kasettiasema kelaa kasetti alkuun  ja kokeile sitten aloittaa lataus, jos mitään ei edelleenkään taphdu millään pelillä käännä taas hieman ruuvia vasemmalle ja aloita lataus alusta  jne.  Ruuvin ollessa puolessa välissä pitäisi jotain tapahtua yleensä  latauksen jossain vaiheessa asema edes pysähtyy ready-tilaan tai jotain muuta hämärää taphtuu....

Oletko kokeillut asemaasi missään toisessa Commodoressa? Toimiiko se siellä mukisematta? Jos kaikesta huolimatta kasetti pyörii itsepintaisesti loppuun ilman mitään eloa on  tietysti olemassa vaihtoehto että Commodorestasi on palanut jokin kasettiaemaa hoitava komponentti.  

On hivenen hankalaa opastaa näin tekstillisin menetelmin eikä perkule mulla ole yhtään kuvaa josta voisin konkrettisesti näyttää mistä säätö tapahtuu.
Oletan kuitenkin että oikeaa ruuvia olet väännellyt. Nämä perus kasettiasemat on melkoisen raivostuttavia vekotuksia ja tuota äänipään säätelyä saa tehdä kyllästymiseen asti. Onneksi yleensä löytyy se kultainen keskiaetus jossa edes suurin osa peleistä toimii. Mulla itsellä on nykyään LOAD-IT niminen asema jossa on valmiina äänipään säädin ja LED-valojen sarja joka osoittaa milloin äänipään azimuth-kulma on kutakuinkin kohdillaan. Kyseisiä asemia olen silloin tällöin nähnyt myynnissä esiM huuto netissä eikä se hintakaan mikään aivan mahdoton ole ollut.

Vaihtoehtoja toki jää vielä jäljelle vaikket kasettiasemaa saisikaan toimimaan. Voit yrittää metsästää jostain mainitsemani LOAD-IT aseman, ostaa levyaseman tai hankkia jokin x1541 kaapeleista ja sopivan ohjelman jolloin voit pistää PC:si emuloimaan Commodoren levyasemaa ja kaapelin yli ladata pelit.




#386
Kummallista...Ruutu pysyy siis latauksen aikana vaalean sinisenä eikä mitään löydy? Jos latauksen aikana ei tapahdu kertakaikkiaan yhtikäs mitään eikä ruudulla edes vilahda mitään on jotain pahemmin poskellaan tuossa koneessa. Kun olet kirjoittanut LOAD ja painanut kasettiaseman PLAY namiskaa niin muuttuuko ruutu vaalean siniseksi vai jääkö C-64 aloitusruutu näkyville?

#387
Pulmakulma ja Tekninen näpertely. / Re: Lerput
huhtikuu 02, 2005, 21:56
En löytänyt kotimaasta ainoatakaan myyjää. Karelia Computerkin vissiin mennyt konkkaan(?) Ulkomailta vois tärpätä...
#388
Onkos nämä uudehkoja televisioita? Mulla ainakin tuollainen vuodelta 2002 oleva televisio ei tahdo millään löytää kuusnepan eikä myöskään 8-bittisen NES:n kuvaa. Yritin manuaalista ja automaattista hakua. Vasta kun löytyi kohta jossa selvästi näkyi että siihen saattaisi alkaa kuva tahdistumaan onnistui lopulta hienovirityksellä sen saamaan näkyville...suorahaulla en tuolla tölsyllä ole kuvaa onnistunut näkyviin saamaan. Voisikohan olla samanlainen ongelma? Kokeileppa virittää uudelleen.
#389
Lainaa

But be warned: There are rumours that SEGA-Pads can destroy your CIA! If
you look at the pin-connections, it might be possible, though I don't
know of such a case.

This is because joysticks (which the game ports were intended to support)
either pull the lines low (when active) or are an open connection (when
inactive). This latter condition allows the lines to be pulled low by other
sources (they keyboard for example). Sega gamepads, on the other hand, pull
inactive lines HIGH. Now if you press a key on the keyboard with one of
these devices plugged in, one source is pulling the line high while another
I/O line (cross-connected through the keyboard) is trying to drag it down.
This can put an extra strain on the CIA chip, as the circuit wasn't
designed to deal with this kind of situation.

The proper thing to do is to block the high signals from the Sega gamepad,
while allowing the low signals to get through. This will protect the CIA
chip, and allow you to use your keyboard normally with the gamepad plugged
in. Thus, easch of the directional lines and button lines should have a
diode placed between it and the joystick port (germanium type 1N34A work
well for this purpose since they have very little loss compared to
general-purpose diodes). This was all outlined in an article in Commodore
World issue #5, which provided a complete schematic, and is the basis for
the converted gamepads sold by CMD for Commodore users.

Also note that your diagram shows pin 7 of the Sega gamepad to be CHP
SELECT; you should probably shorten this to just SELECT, since it has
nothing to do with selecting a CHIP. Our interface ties this line to +5
since we only use one button (the B button, though C could be used
instead).

Wired in this manner, the Sega emulates a standard Commodore (or
compatible) joystick, without creating adverse conditions on the CIA, and
without blocking normal use of the keyboard with the gamepad attached.
#390
Nostetaanpas vanhaa "topikkia" ylöspäin:


"ABOUT SEGA-PADS AND THE C64"

   BY NINJA/DREAMS IN 1997

========================================================================

Note: You use everything mentioned here at your own risk! I am not
responsible for damaged hardware, lost software or anything else. I
guess you know these rules, so I'll leave it this short. By the way,
this here is public domain, so do whatever you want with it.

Quite a few people are already using Sega-Pads (MegaDrive/Genesis) for
their C64. And there are questions about their strange behaviour and
about their additional buttons. So I'll write down the information I
collected, they might become handy for someone. Here we go:

Pin        Sega-Pad         C64

 1  -       up              up
 2  -       down            down
 3  - (*)   - / left        left
 4  - (*)   - / right       right
 5  -       +5V             POT Y
 6  - (*)   A / B           Button
 7  -       CHP SELECT      +5V
 8  -       GND             GND
 9  - (*)   START / C       POT X

(*) Function depends on the status of CHP SELECT as described later on

So, if you want to use the joypad with all its functions, you can plug
it to the user-port, for example like this.

1 --- C (PB0)
2 --- D (PB1)
3 --- E (PB2)
4 --- F (PB3)
5 --- 2 (+5V)
6 --- H (PB4)
7 --- M (PA2)
8 --- A (GND)
9 --- J (PB5)

If you now clear PA2 (CHP SELECT) you'll get the status bits from the
left side of the slash (see above), if you set it, you'll get the other
ones. A simple BASIC program can do this:

10 POKE 56578, PEEK(56578) OR 4:    REM  PA2 = OUTPUT
20 POKE 56579, 192:                 REM  PB0-5 = INPUT
30 POKE 56576, PEEK(56576) OR 4:    REM  SET CHP SELECT
40 A=PEEK(56577):                   REM  GET DIRECTIONS AND BUTTONS B+C
50 POKE 56576, PEEK(56576) AND 251: REM  CLEAR CHP SELECT
60 B=PEEK(56577):                   REM  GET BUTTONS A+START
70 PRINT A,B: GOTO 30:              REM  PRINT RESULTS AND LOOP

The disadvantage of the Sega-Pads is that they require too much pins.
You can plug one into the user-port and one into both joy-ports, but
this is neither very comfortable nor efficient (SNES-Pads are the
better choice, see that article for more info!).

The pin-layout may also give you some answers about using a pad on a
standard joyport. You see, CHP SELECT is connected to +5V on the C64
side. This is why you can't check the buttons A and START. However, you
can check button C in a very mysterious way (example for Port 2):

10 POKE 56322, PEEK(56322) AND 127: REM PA7 = INPUT (???)
20 PRINT PEEK(54297)              : REM PRINT VALUE FROM POT X
30 GOTO 20                        : REM LOOP

If C is pressed, you'll get a value around 255. If not, it will be
around 0. So, for a check you should think of a tolerance, since this
input is not digital but analog. I use a value of 240 for detection and
it seems to be ok. (Don't ask me why it works this way. I have no
explanation for it, so I would really like to hear one, too!)

But be warned: There are rumours that SEGA-Pads can destroy your CIA! If
you look at the pin-connections, it might be possible, though I don't
know of such a case.

And another addition: I only have a SEGA-Pad with three buttons. There
are pads with six buttons available, but I couldn't manage to get one :(
I guess, the only difference is that you can read the extra buttons on
those places which are unused in the three-button-version (i.e. up,
down, left, right with CHP SELECT cleared). Hmmm, perhaps anyone of you
can check this? :)

That's all I found out. Of course, I prefer the use of SNES-Pads (so
make sure you read that article as well ;)), because they have more
buttons, feature IMHO better handling and you can plug 8(!) of them to
your C64 with a simple cable. So, why this article? Easy: You can't know
too much about the C64.

========================================================================