Uutiset:

Genetic PET BBS Powered by Commodore 64
g-pet.tunk.org port:1025

Main Menu
Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - virgo

#376
Zoo party julkaisu meni mönkään...  :bang:

viimehetkillä ilmaantui niin paljon ongelmia ja keskeneräisyyksiä että jouduimme pakittamaan julkaisusta  :'(
seuraava julkaisu ajankohta on joulu
siihen mennessä homman pitäisi viimeistään olla pulkassa kaikkine optioineen mitä oli tarkoitus pakettiin ympätä
peli musat saatiin viimetinkaan valmiiksi ja osa ongelmista oli perua juurikin tästä =/
samoin pakkaus ja fastloader rutiinit vielä puuttuvat joten töitä on vielä riittävästi
#377
nyt viikonloppuna Zoo partyt Toijalassa  :thumbup:
http://www.triad.se/zoo/index.php
#378
Lopullinen taistelu on alkamassa... iäisyydeltä tuntuva näänytys on loppumassa ja liki 6000 päivää kestänyt galaktinen kyttäily on loppumassa
enään 10 vuoroa ja saamme uudeen Iridium kruunun hallitsijan ja itse asiassa ensimmäisen !

Space Empire strategia peli alkaa uudelleen heti juhlallisuuksien jälkeen  :worship:
josko seuraavan kruunajaiset olisivat hieman aikaisemmin  :laugh:

pelihän on periaateessa melko yksinkertainen jokaisella pelaajalla on vuorollaan (kerran päivässä)
5 pelivuoroa joiden aikana annetaan "valtiollisia toimia" ja jaetaan rahallista resurssia sopiviin osiin
perus kulut ovat tietenkin hallitsemiesi planeettojen byrogratia johon uppoaa suurin osa tuotetuista varoista
toiseksi eniten kuluttaa sotateollisuus ja armeija (olettaen että sinulla on sellainen)
jos perustaa Aliansin / liitytsellaiseen sekin alkaa viemään osansa tuloistasi

planeettojen tuottama ruokaa voi myös myydä ja siitä saa mukavasti lisää mammonaa mutta galaktisella
"pörssillä" on rajalliset mahdollisuudet ostaa hyödykkeitä joten aina ei kaikkea saa myytyä mitä maasta nousee
osansa maataloudesta menee myös oman kansakunnan ruokkimiseen riippuen kuinka paljon heitä on

pankistakin voi rahaa lainata mutta monesti ovat aika nihkeitä sitä jakamaan ja pyytävät inhottavan korkeita korkoja moisesta
onneksi taletusten korko on nyky mittapuunmukaan antelias 5% talletetusta summasta...

pelin pää asiallinen toimintahan on tietenkin impeeriumien väliset taistelut ja vallatut planeetat ja resurssit
kaikki muu on vain estämässä tai rajoittamassa pelaajan ylitiöpäiseksi kasvavaa taistelu janoa xD
vaikka peli onkin pelkkää tylsää numero tietojen näpräämistä niin oikeat vasta pelaajat tekevät siitä kohtuulisen jännittävän
samoin monet lisä optiot antavat monenlaisia mahdollisuuksia yllättää vihollinen kierolla taktiikalla
mainittakoon Salatut viestien lähettelyt aliansien ja pelaajien välillä
vastaavasti riittävän suurella pätäkkä määrällä salauksen voi tietenkin myös avata
samoin puhelin kuuntelu on taattua DDR jännitystä...

tule tutustumaan ja katso itse miten homma toimii lupaan etten pyri kaatamaan muita pelaajia heti kärkeen kun siihen pystyn vaan
seurailen tilannetta taustalla ja en pyri pokaaleille 5 seuraavaan rundiin jotta uudet pelaajat pääsevät keskenään tappelemaan "reilusti"
apujakin voi kysellä jos menee sormi suuhun mutta muistakaa että avustan kaikkia yhtäläisesti

btw. jos joku haluaisi kääntää Englannista nuo ohjeet suomeksi niin apu otetaan vastaan hyvin mielellään

mistä tulikin mieleen että ne kannattaa lukea koska muuten voi käydä niin että kansannousut ym. villi liikehdintä kaataa hallituksia ja impeeriumeja
helpommin kuin uskotkaan ellet ota huomioon muutamia muuttujia joista pitää pitää huolta niin että kansa pysyy viilipyttynä ja armeija intopiukalla sotimaan...

parhaiten peli toimii jos pelaajat ottavat sen päivittäiseksi rutiinikseen niin homma etenee jouhevan mukavasti eteen päin

seuraava rundi alkaa seuraavan 2 viikon sisään siihen asti voitte tutustua rauhassa peliin ja kokeilla mitä ikinä haluatte
koska peli nollaantuu uuden rundin lähdettyä käyntiin ja kaikki alkaa alusta
toivottvasti näemme taistelu kentillä 7o7
#379
tuosta saattaa olla apua...

http://www.devili.iki.fi/Computers/Commodore/C2N/Service_Manual/front_page.html

foorumilta löytää turvallisemmankin tavan säätää äänipäidenkulma
http://www.com64.net/foorumi/index.php?topic=497.0

jos haluaa sitä ääntä ulos niin kannattaa käyttää piezo mallisiä äänen tuottimia
löytyy digitaalikelloista ja halpojen kannettavien stereoiden diskantti "pillistä" ( turhake joka ei oikeasti tuota riittävästi ääntä kuuluakseen )
tarvitsee kaikupohjan kassuaseman muovikuori toimii tähän hyvin kunhan kiinittää sen hyvin ilman joustavaa liimausta materiaalien välissä
#380
Yleinen Commodore-keskustelu. / Vs: Saku 2015
syyskuu 27, 2015, 22:39
jeps kummasti siellä viihtyy ;)
kiitos kaikille mukana olleille  :thumbup:

yö paikka oli iso plussa kiitos  :worship:
#381
5.2v ei vielä ole vaarallinen nousu.
oikeammat luvut saa vasta kuormituksen aikana veikkaisin että tuo 5.2 tipahtaa vähintään tuon 0.2v verran koneen ollessa kiinni ja päällä
jännite putoaa joka tapauksessa mitä kauvempana piiri virtapistokkeesta levyllä sijaitsee. niiden toiminnan kannalta olisi hyvä että kaikki pysyisivät speksien rajoissa
joskus lähimille piireille joudutaan antamaan hieman enemmän kuin olisi tarve koska piirilevyjen kuparivetojen jännite häviöt tiputtavat levyn viimeisessä nurkassa lymyävän piirin
jännitteen lähelle alarajaa

vastus mitä ilmeisemmin nostaa regulaattorin vakaus jännitettä regulaatorit eivät merkinnästään huolimatta aina ole ihan jämptin tarkkoja tuon toimintansa suhteen
C64 emo "pitäisi" sykkiä vielä 4.5v alijännitteelläkin ihan komeasti...
TTL speksit sanovat jännite haarukan olevan noin 4.75-5.25v mutta todistettavasti ne toimivat rajojen ylitsekkin mutta tehdas ei takaa niiden toimivan parametrien rajoissa niiden jälkeen
osa C64 piireistä on kuitekin MOS pohjaisia joissa jänniteen kesto rajat ovat vieläkin korkeammat mutta toisalta kestävät sitten staatista sähköä huomattavasti TTL sarjaa vähemmän
esim. CIA 6526 kestää ylijännitettä tehtaan speksien mukaan aina 7v asti

maailmalla on myynnissä suoja mokkulaa muuntajan ja C64 välille mikä estää ylijännite piikkientulon koneelle asti osote ei nyt kuitenkaan tule mieleen =/

ainoa oikea haitta pienestä ylijännitteestä on ylimääräinen lämmön tuotto. jota C64 muutenkin on ihan riittävästi :)
#382
en minkään muuten tuota tietäisi mutta joskus ekaa kertaa tuplasidiä rakennellessa
jäi kanta hieman heikommalle kiinnitykselle ja välillä ainakin filtterien konkat ilmeisesti katosivat piirin ulottuvilta ja SID meni siitä melko solmuun
eikä pysynyt enään edes oikealla sävelellä...
#383
harvemmin Sidin vikaa tuollaisen äänen muodossa tulee
jos se hajoaa se yleensä hiljenee vähän tai kokonaan

veikkaus on että jokin jalka ei nyt ole levyssä kiinni...
#384
nyt se on tehty...

Purkin poweri on vaihdettu upouuteen PC poweriin joten sen osalta ongelma luulisi olevan ohitettu :thumbup:
katsotaan sitten jatkossa miten ennustus tulee pitämään paikkansa

samalla vaihdettiin emolevy josta fixattiin TICK ongelma
jokin aika sitten latasin videon missä Amigan kello naksutteli milloin parisekunttia etteen ja toisinaan takaisin päin
mistä seurasi ohjelma Scriptien outoa toimintaa jos niissä oli komento " Wait "
yhden sekunnin odotus saatoi joissan tapauksissa pidentyä 15sekuntiin ja pidemmät viveet hurjasti pidemmiksi
toisin kuin moni luulee Amigan varsinainen kello piiri ei huolehdi ajassa pysymisesta muutoin kuin käynnistyksessä
koneen ollessa päällä I/O piiristö huolehtii kellon ajassa pitämisestä oikeaa kelloa luetaan vain koneen käynnistyksessä
missä erillisellä komennolla siirretään kellopiirin sisältämä "oikea" aika TODille
TOD taas on synkattu pysymään ajassa powerilta tulevalta 50Hz singnaalilta jota sanotaan Tick singnaaliksi
A2000 on myös mahdollista vaihtaa kyseinen singnaali videopiirin generoimaan vastaavaan mutta ei niin tarkkaan ajastukseen
Amigat joissa powerilta ei tule TICKiä Amigan video piiri hoitaa ajassa pysymisen kellon lukemisen jälkeen
pitkässä käytössä yli viikkojen toiminta ajoissa alkaa Amigan kello edistämään tai jätättämään jo minuuttien verran
juurikin tästä syystä. purkissa ei nyt siis enään ole tuota TICKiä joten kello ei one enään niin tarkka kuin verkkojännitteeltä tulevalla ajastuksella
oikeasti sekään ei ole kovin tarkka siksi aika ajoin kello pitää lukea uudelleen ja päivittää TOD
onneksi asiaan on jo purkissa vieläkin parempi ratkaisu ja kello tarkistetaan joka viikko netistä löytyvillä Atomi kelloilla ;)

ongelmaksi miksi kello siis ei kulkenut eteenpäin paljastui powerin hajottamaksi TODiksi mikä oli I/O piiriltä hajonnut
eikä se tajunnut enään saamansa TICK pulssin päälle enään yhtään mitään riippumatta siitä mistä se oli lähtöisin
helpoin ja nopein ratkaisu oli vaihtaa piirit päittäin niitähän on Amigassa kaksi kuten C64kin
(btw. hätätapauksessa Amigan I/O piirejä voi käyttää myös C64ssa...)
nähtäväksi jää onko muuta vauriota piiristölle tapahtunut samassa rytäkässä
TODia harvemmin mikään käyttää paitsi tietenkin sitä joka on ajassa :p
toisella ei ole varsinaista virkaa

nyt se on siis korjattu ja samalla saimme GVPn kanssa yhteensopivan Rev 6.2 emon taas käyttöön
nyt purkki selviää omin avuin Guruista ilman jumahtamista  :worship:
#385
tänään 4.9.2015
purkki alhaalla PSU poksahti taas...

palataan linjalle kun poweri saadaan takaisin toimintaan  :bang:

:edit:
pe 22:56
poweri korjattu mutta remontti tulee jatkumaan lähitulevaisuudessa
koska sama osa on nyt hajonnut kahdesti puolenvuoden sisään  :bang:
#386
Yleinen Commodore-keskustelu. / Zamzara v1.1
elokuu 30, 2015, 21:16
olisiko jollakin foorumilaisella haluja duunailla Grafiikkaa Zamzaran introon ?
lähinnä olisi tarpeessa hires grafiikka missä olisi tuo pelin nimi hieman kookkaimmilla kirjaimilla
kirjainten sisä osa olisi taustavärinen ja muut osa peittäisi tausta värin sillä tarkoitus olisi saada jonkinlainen väri "scrolli"
pyörimään sinne taakse joko tausta värillä tai spriteillä kokoa maximissaan puolet näytöstä
alapuolelle tulisi sitten text scroll pysty suuntaan...
#387
Muut koneet / pöytäkoneiden alku
elokuu 30, 2015, 18:23
dokkari katsottavissa vielä 29 päivää  :thumbup:

http://areena.yle.fi/1-2417206
#388
laitetaan nyt tännekin ilmoitus jos niitä Turbo tapeja jossain olisi jemmassa !


Kasettilamerit


Kasettilamerit on vuosittain tai useammin, useimmiten Oldskoolilla järjestettävä vanhan datan pelastamiseen omistautunut tapahtuma. Eräs "tallennusskenen" tavoitteista on saada talteen alkuperäisten, koskemattomien levykkeiden virtuaalisia kopioita, mutta myös pelastaa yksityisihmisten kokoelmia. Merkittävää antia on myös "dumppaukseen" soveltuvien levyasemien rakentaminen ja dumppaukseen liittyvien teknisten ongelmien ratkominen.  Arkistointi jatkuu edelleen ja jos sinulla on alkuperäisiä kasetteja, diskettejä, turbotape-kasetteja tai ihan rehellisesti levyjä, joilla olisi piraattipelejä, demoja ja muuta aineistoa, kasettilameroijat ovat äärettömän kiinnostuneita niistä.

Turbo Tape -nauhojen lahjoitukset:  Jarkko Lehti, grue at iki piste fi

Alkuperäiset tai kopioidut disketit ja kasetit:  Aki Sivula, aki  piste sivula at iki piste fi

Lue lisää aiheesta Skrollin mainiosta artikkelista.
#389
Uusi File alue systeemi avattu jossa helpommin toteutetut valinnat
ja rajoittamaton Fileen koko ja määrä... mutta ei nyt aleta ihan päättömiksi jookos !?
jättimäsiten tiedostojen lataaminen ja uppaaminen on melko työlästä ja samoin filujen tarkistamineen kuluu melko paljon aikaa myös jos ne ovat järkyttävän kokoisia
eikä BBSn tiedonsiirto ei ole aivan niin nopeaa kuin mihin nykypäivänä on totuttu mutta ainakin 10x nopeampaa kuin aikoinaan aidolla modemilla  :old:

tällä hetkellä avoinna olevat Alueet Amiga,C64 ja C128
lisää tulossa kun ehdin koodaamaan tulossa ainakin seuraavat M.A.M.E. ,Atari,Sinclair,MSX...
myös sekalaisia muita alueita avautumassa
tosin alueethan ovat täysin tyhjiä vielä koska materiaalia pitää sinne ensin Upata xD
saa osallistua talkoisiin ja ehdotella mitä muuta...

vanhoilta File alueilta siiretään tavaraa uudelle puolelle kunhan ehditään
CoSysopin pallejakin olisi jaossa jos joku moisia vakansseja nykypäivänä enään viitsii vaivoikseen ottaa :p
#390
netissä leviää tietoa ettei kyseisen kännykän valmistajilla olekkaan "oikeuksia" tehdä kyseisen merkkisiä puhelimia  :laugh: