Uutiset:

C=Foorumi suosittelee: Skrolli
http://www.skrolli.fi

Main Menu
Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - fmatic

#406
Kyllä se kopsaaminen onnistui mutta armottoman äänipäänsäätö-ruljanssi oli kyllä luvassa kaupanpäälle :D
#407
Turbo-pelit kopioituvat siten että ensin lataat pelin jonka haluat tallentaa aivan samoin menetelmin kuin haluaisit pelata eli ensin lataat turbon sitten pelin komennolla <-L ja kun peli on latautunut ja edessäsi on READY kirjoitat

<-S "PELINNIMI" jonka jälkeen paina <return>

ja pistät tyhjän kaseti sisään ja aloitat nauhoittamisen


Alkuperäisten pelien kanssa tarvitaan kaksidekkinen nauhuri esim lukuisissa kotisteroissa on yhä kasettinauhuri ja joskus jopa niillä kahdella dekillä.
#408
Ratkaisu löytyy myös täältä:
http://commodore.sigmatic.fi/cgi-bin/yabb/YaBB.cgi/YaBB.cgi?board=Commodore_suomeksi;action=display;num=1067957010

...mutta kertaus on opintojen isoäiti eli...

Komennetaan:  LOAD"$",8,1 levykeasema rouskuttaa hetken ja eteesi tulee READY-prompt johon voit sitten komentaa LIST ja painaa RETURN-namiskaa. Näin näet mitä ohjelmia levyllä on.  
Sitten vain komennat LOAD"OHJELMAN_NIMI",8,1 niin johan taas rouskuttaa levyasema ja jälleen kun näet sen mainitun READYn niin komennat RUN ja painat RETURN-namiskaa  
#409
Juu nimenomaan niin etä kasetin alussa oli jokin turbo tape viritys esim Super Turbo Tape ja perässä sitten liuta pelejä. Jokaisen pelin aluksi piti ladata kasetilta Turbo ja sitten komennettiin <-L ja päästiin lataamaan itse peliä
#410
Harvinainen tapaus mutta joissain turbo tape versioissa riittää turbon latauksen jälkeen ihan perus LOAD komento ja kun peli on valmis niin ensin POKE2191,13 ja sitten komennetaan RUN

Tämä menetelmä on myös käytössä jos itse kääntelet netistä löytyviä T64 ja PRG tiedostoja WAV-PRG ohjelmalla kasetille. WAV-PRG hyödyntää juuri tuota Turbo Tape 64

Oheessa linkki kirjoittamaani opastukseen jos innostut kääntelemään T64 tiedostoja Commodorelle

http://commodore.sigmatic.fi/artikkelit/teknoartikkelit.shtml
#411
Wanha legendaarinen Super Turbo Tape - pelit (valkoisella pohjalla mustalla tekstit) pelittää ainakin ihan tuolla <-L komenolla
#412
Vaikea sanoa...latausajathan kuusnepalla on legendaarisesti järjettömän mittaiset.
Kuvailepa ongelmaa tarkemmin. Star Commanderilla kaikki kyllä pitäisi toimia ok.
#413
Tyypillinen kasettiaseman ongelma eli äänipään azimuth-kulma vaatii säätöä.
Pahimmillaan on niin, että jokaista peliä varten saa olla säätämässä eri asetuksille.

Äänipään säätö tapahtuu seuraavasti. Kasettiaseman päällä näkyy pieni reikä josta ohuen ruuvimeisselin saa pujoteltua äänipään ruuviin ja siitä kevyesti säädetään hieman joko vasemalle tai oikealle siten että PLAY-nappula on pohjassa. Oikea äänipään kulman asento löytyy valitettavasti vain kokeilemalla.

Helpompaa on avata koko kasettiasema jolloin äänipäätä pääsee huomattavasti kivuttomammin säätelemään. Äänipää on se metallinvärinen laitos. Suhteellisen helppo löytää. Säätö tapahtuu vasemmasta ruuvista. Helpointa on kiertää todellakin vain hieman kerrallaan koska se on välillä melkoisen tarkkaa puuhaa. Säätö tulee tehdä siten, että kasetiasemasta on PLAY-nappula pohjassa.

Jos tuntuu että pelit ei ota löytyäkseen kierrä ruuvi vaikka kokonaan oikealle ja ala sieltä kääntämään hissun kissun vasemalle. Sieltä se oikea kohta löytyy aikanaan.

#414
Pulmakulma ja Tekninen näpertely. / Re: apuva
lokakuu 19, 2003, 19:12
Morjens!

Nythän paljolti riippuu onko sinulla kasettiasema vaiko levykeasema. Jos olet kytkenyt kaiken oikein niin homma toimii
hyvin yksinkertaisesti:

Käyttäen kasettiasemaa toimitaan seuraavan ohjeen mukaan:

1. Kelaat kasetin alkuun.

2. Kirjoitat LOAD ja painat RETURN-namiskaa tai...
Painat SHIFT namiskan pohjaan ja painat RUN/STOP
nappulaa tuottaa saman tuloksen

3. Eteesi lävähtää teksti: PRESS PLAY ON TAPE eli nauhurista
PLAY-pohjaan.

4. Kasettiasema jurskuttaa kasettia hetken ja saat eteesi
tekstin FOUND PELINNIMI paina SPACE-namiskaa eli sitä pitkää näppäintä.

5. Peli aloittaa kohta lataamisen ja se kestää pelistä riippuen pienen tovin. Oletettavasti näet joko latauskuvan tai jotain vastaavia "lataus viivoja" etc.

6. Lopulta peli valmis ja eikun pelaamaan

Käyttäen levykeasemaa toimitaan seuraavan ohjeen mukaan:

1. Levyke asemaan ja jos kyseessä on alkuperäinen peli niin...LOAD "*",8,1 ja jälleen hivautat sitä RETURN-näppäintä
Komento lataa ensimmäisen ohjelman levyltä ja usein myös
käynnistää sen jos taas ei niin kun näet READY-promptin kirjoita RUN ja painat RETURN namiskaa

2. Jos levyllä on enemmänkin ohjelmia komennetaan:
LOAD"$",8,1 levykeasema rouskuttaa hetken ja eteesi tulee taas READY-prompt johon voit sitten komentaa LIST ja painaa RETURN-namiskaa. Näin näet mitä ohjelmia levyllä on.
Sitten vain komennat LOAD"OHJELMAN_NIMI",8,1 niin johan taas rouskuttaa levyasema ja jälleen kun näet sen mainitun READYn niin komennat RUN ja painat RETURN-namiskaa

:D
#415
Morjens!

Juu tuo artikkeli on työnalla, mutta valaistaanpa tässä hiukan asiaa. Siirto onnistuu kyllä ja vieläpä melko helposti mutta tarvitset kyllä x1541 - tyyppisen kaapelin. Paras valinta kaapeliksi on XE1541. Valitettavasti suomesta ei minun tietojeni mukaan löydy tuolle kaapelile valmistajaa enkä ole tavoittanut ketään harrastajaa joka sellaisen voisi väkertää.

Unkarista ja Saksasta tuon kaapelin saa tilattua ja itse olen sen saksan kautta hommanut. Tilaus on 100% luotettavaa ja kaikki tuntemani henkilöt jotka ovat jommasta kummasta paikasta kaapelin hommanneet ovat sen 1-4 viikon sisällä itselleen myös saaneet.

XE1541 extended cable on tilattavissa Unkarista hintaan 9,40 EUR + postikulut mutta ainoa menetelmä ostaa tuo kaapeli Unkarista on postittaa tilauksen mukana rahat sinne ja vielä mielellään Unkarin Forintseina. Hivenen hankalaa ja suosittelen unohtamaan tilauksen sieltä.

Onneksi myös saksasta onnistuu tilaus ja XE1541-kaapeli irtoaa sieltä 11,40 EUR hintaan + postikulut ja sinne on mahdollista maksaa suoraan pankkitilille.

http://sta.c64.org/x1541shop_ger.html


Itse siirto tapahtuu vaikkapa Star Commander nimisen ohjelman kera.
Ladattavissa: http://sta.c64.org/

Star Commander muistuttaa erehdyttävästi legendaarista Norton Commander ohjelmaa ja käyttö on varsin helppoa:

Ohjeistusta: http://sta.c64.org/scdoc.html

Toinen hyvä ohjelma on Trans64: http://www.chebucto.ns.ca/software/commodore/compression/trans64.zip

#416
Ainahan miestä mäessä autetaan :)
Sopiva ohjelma on vaikkapa: 64hdd

http://www.64hdd.com/c64-proj.html#downloads

64hdd-ohjelma toimii x1541-kaapeleiden kanssa.
#417
Juu jotain kyllä löytyy, mutta...
PC:n joikkari on analoginen ja kuusnepassa digitaalinen. Mahdollistahan tuollainen on tehdä vaan maksaako vaivaa väsätä moinen sillä joikkarin saa kuusnepalle halvalla.

Jotain toki on saatavilla ja tässä eräs viritys:

PC-Commodore Analog Joystick/Wheel Adaptor
==========================================

Always wanted to use a steering wheel and pedals with Pole-Position II?
Dreamed of flying the F-15 Strike Eagle with a "real" flight controller?
Well know its possible!

This project goes further than simply connecting the analog hardware to
the C64 PotX and PotY connections. It actually does the necessary
analog-digital conversion so that the PC controller will work with all
C64 joystick applications without the need to modify the program's code.
It also should work with other Commodores such as the Plus/4 and the Amiga!

Background - the C64 Joystick Port
==================================
As most will know the C64 uses a digital joystick interface. Each
direction (up, down, left, right and fire) is a bit, and can be read via
the CIA registers. These bits are pulled to ground when the joystick's
switch is closed. The same CIA chip though is used to scan the keyboard,
and as a result the same bits which are inputs for the joystick are
input/outputs for the keyboard matrix. As a result special attention needs
to be given to the connection of any electrical components if the keyboard
is to remain operable.

Background - the PC Joystick Controller
=======================================
The conventional PC controller is a variable resistor, though more modern
controllers may use electronics to simulate the function.  The variable
resistor can take on any value between 0 and 200k-Ohm. The buttons are
either "connect-to-ground" types or electronically simulated, especially
if auto-fire etc is available. Steering wheels and other non-joystick
controllers also use potentiometers.

Circuit Theory
==============
The circuit can be considered in two sections. The first deals with the
analog-digital conversion, the second with the buffering of the converted
signal to the Commodore joystick port.

The A/D conversion is handled by a LM339 chip, which contains 4 voltage
comparators. Two comparators per PC-joystick axis are required. Each of
these is fed with a "reference" voltage and the joystick signal.

Two reference voltages are provided by the circuit, each tunable with the
on-board potentiometers. These pots are part of two voltage divider circuits.
One is tuned lower than the "centre" voltage and the other is tuned higher.
These provide the threshold which has to be crossed in order for the output
to toggle "high" and effectively provide sensitivity of the joystick or
steering wheel.

The joystick's resistance needs to be converted to a voltage and this is
achieved by connecting it in series with the 150k resistor and +5V.

The outputs from the comparators is buffered to the Commodore's port by the
74LS05 chip. This chip has six "open-collector" inverters. The inverters
convert the comparator's "high" to a "low" signal, but when their input is
"low" they effectively "disconnect" from the port. This ability to
disconnect the port means that the port is freed up for use internally by
the computer.

The PC joystick's button is passed through two inverters so as to design
protect for electronic "buttons".


Parts
=====
LM339
74LS05
Two Potentiometers
{I used 100k-Ohm, but smaller values eg 50k-Ohm are better}
Six 6.7k-Ohm resistors
Two 2.2k-Ohm resistors
Two 150k-Ohm resistors
DB9 connector (female)
{DIN connector if connecting to a Plus/4 or C16}
DB15 connector (female)
PCB
wire

Building the Circuit
====================
Follow the schematic closely. One thing to watch out for with regard to board
layout is the location of the DB9 connector. You may need to ensure that it
does not inhibit access to the on/off switch.

Calibration
===========
The two threshold voltages need to be calibrated using for example the
CAL-PCJ.PRG program. You may need to load/run the program before connecting
the interface. Connect the PC-Joystick to the interface before plugging it in.
The 74LS05 chip provides some protection against hot-plugging, but I do not
recommend doing this on a regular basis.

The calibration program displays the "bits" for both Joy-Port #1 and #2.
Identify which port you are using and then press the "Fire" button. The "1"
should change to "0". Calibrate the voltage references by adjusting the
potentiometers until all the "0" just change to "1". Rock the joystick or
wheel side-to-side and continue to calibrate the potentiometers until the
"right" level of sensitivity is attained.

If you want to be super-accurate you can adjust the trims on the PC-Joystick
until the "neutral" resistance for each axis-potentiometer is identical.

Different PC-Joysticks will require different calibrations and this
procedure needs to be repeated if you change from your "joy-pad" to your
"steering wheel".

This design is (c) Nicholas Coplin 2000
No warrantee or responsibility taken.


Jos aihe kiinnostaa niin kipinkapin lataamaan:
http://www.64hdd.com/download/c64pcjoy.zip

Paketista löytyy kaikki tarpeellinen tieto + ohjelma

#418
Pulmakulma ja Tekninen näpertely. / Re: Ongelma
helmikuu 14, 2003, 15:31
LainaaOngelma:
näyttöön tulee heti käynnistyksen jälkeen automaattisesti "LOAD" ja "press play on tape" vaikkei koske mihinkään..

Ihan pahinta en lähtisi ensimmäisenä arvelemaan. Yksi vaihtoehto voi olla että koneen sisuskaluihin näppäimistöön on juuttunut jonkin sortan likaa ja näppäimet ovat jumiutuneet.

Koska koneen käynnistyessä tulee suoraan teksti LOAD ja press play on tape on mahdollista että näppäimet SHIFT-LOCK ja RUN STOP ovat jumiutuneet (näitä näppäimiä käyttäenhän saa nopeiten tuon LOAD komennon)

Jos taitoa riittää niin ei muuta kuin kone auki ja tarkistamaan onko näppäimien alla likaa tai vaihtoehtoisesti jousissa jotain vialla. Tarkista nämä ensin.

LainaaOngelma nro.2:
kasetti ei pyöri asemassa vaikka asemaan tulee virta..
Kone on c64 c-malli..

Tämän aukaiseminen on myös suositeltavaa. Yksi vaihtoehto on että kasettiaseman mekanismissa olevat kuminauhat ovat puonneet "rattailta" tai vaihtoehtoisesti katkenneet. Siispä asema auki ja tarkistamaan mikä siellä on vialla

Jos molemmat toimenpiteet olet tehnyt en osaa näin äkkisältään muuta sanoa. Prosessori tuskin on kärähtänyt sillä näyttöön tuskin minkään valtakunnan tekstiä edes tulisi.
#419
Pelit ja pelaaminen / Re: Stunt Car Racer - kisa
joulukuu 30, 2009, 10:04
LainaaTässä olis eka kisa aikani 0:44.33. Eli kisaan ilmoittaudun  ;D

Tervetuloa kisaan :D Juuri äskettäin tässä mietiskelin, että voisi tätäkin kisaa elvyttää ja kuin tilauksesta saatiin uusi osallistuja \o/
Pitäisköhän tähän rinnalle kehkeillä jokin muukin peli jossa matsataan? Tuleeko mieleen jotain? Kik-Start 2 vois olla pätevä, mutta olikos siinä satunnaisesti arvotut radat...ei voi muistaa enkä jouda just nyt tarkistamaan ;) Muita ideoita?

Hmm Decathlonin 1500m juoksu, Winter Games:n mäkihyppy, Summer Games Pole Vault? Olishan noita kokeiltavia varmasti riittävästi :D
#420
Pelit ja pelaaminen / Re: Stunt Car Racer - kisa
tammikuu 03, 2008, 14:35
No niin. Rikottiinhan se muton ennätyskin, tosin osallistuminenkin on ollut aavistuksen verkkaista. Nyt kaikki vaan reippaasti uutta ennätystä pieksemään :D