Uutiset:

Genetic Point BBS Powered by Amiga
g-point.tunk.org port:1024 tai 500

Main Menu
Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - fmatic

#496
Uudempi SID-piiri eli malli: 8580 julkaistiin vuonna 1985 ja se eroaa hieman alkuperäisestä 6581-piiristä. Väitetään, että 8580 soi puhtaammin, mutta vastaavasti sanotaan, että 8580 ei osaa toistaa 6581-piirissä olevan "bugin" avulla toteutettua efektiä ollenkaan. Joku edistyneempi teknovelho kertonee tarkemmat erot näiden kahden välillä :P
#497
No on mulla tuo kone kokoelmissa itsellänikin ja ok myönnetään, että lähes samaa tasoa kuuslankun kanssa, mutta ei kuitenkaan :)

Hienoltahan ne pelien biisit kuulostaa, mutta läheskään samanlaista tunnelmaa ei CPC;llä luoda kuin nepan piirillä.

Tokihan allekirjoittanut katsoo C-64 lasien läpi  8)
#498
BBC-äänet ovat ihan kohtuulliset mutta en kyllä ole kovin vakuuttunut niiden paremmuudesta verratuna C-64:n ääniin

C-16 äänet nyt ovat lähinnä naurettavat :)
#499
80-luvun 8-bittisistä koneista mielestäni lyömättömin ääniominaisuuksiltaan on Commodore 64.

Sound Interface Device MOS 6581, 3 äänigeneraattoria, kussakin 9 oktaavia, 5 aaltomuotoa , ohjelmoitava ADSR (attack, decay, sustain, release) generaattori. SIDin toimintoja säätelee musitipaikat 54272-54296 eli 25-osoitetta. BASICissa ei ole erikseen ääniohjelmointi käskyjä vaan ohjeet on annettava POKE-käskyillä. Kuulostaa hankalalta, mutta oma mielipiteeni C-64:n ääni- ja musiikki ominaisuuksista on, että yllättävän paljon saatiin aikaiseksi kolme kanavaisella piirillä.

Commodore 64:n kanssa samantasoisissa laitteissa ääniominaisuudet olivat pahasti hakoteillä. Esimerkkinä vaikkapa Sharpin koneet joiden tilutus oli melkoisen hirveätä kuunneltavaa muistuttaen etäisesti PC:n piipperiä.

Esimerkiksi Sharp MZ-800 koneessa äänigeneraattoreita on kolme kappaletta ja oktaaveja kuusi.
Äänen ulostuloon on koneessa kaiutin eli television kautta ääniä ei toisteta. Ilmeisesti tähän ratkaisuun on päädytty ajatellen käyttäjiä, jotka haluavat kytkeä koneensa monitoriin.

Vasta 16-bittiset koneet ohittivat kuusnepan äänellisesti, mutta uskallan väittää ettei mikään 8-bittinen kone yllä samalle tasolle nepan kanssa ääniominaisuuksiltaan...

Vastaväitteitä?
#500
Bitin Nypläys / Re: C64-ohjelmointi
heinäkuu 23, 2005, 10:17
Tässä lainaus wanhasta viestistäni tuolta foorumin kätköistä:

"Kun nyt noista koodinpätkistä tuli puhetta niin tässäpä yksi mielenkiintoinen viritys. On testattavissa ihan emulaattorillakin.
 
Kyseessä on kikkailua SID-piirillä jonka äänevoimakkuuden nollauksen ja täydelle asetuksen seuraksena syntyvää napsausta hyväksikäyttäen luodaan uusi ääni eräänlainen "sähkökitara" efekti :)
 
Koodia naputtelemaan:
 
10 FORX=54272TO54296:POKEX,0:NEXT
20 POKE54296,15:POKE54296,0:FORX=1TO5:NEXT:GOTO20
 
Koodin syötettyä ajetaan ohjelma komennolla RUN ja painetaan RETURN emulaattorilla tietenkin PC:n Enter
 
Tässä koodinpätkässä napsausta luupataan loputtomiin joten emulaattorin sulkeminen pelastaa korvasi :)"
      
#501
Bitin Nypläys / Re: C64-ohjelmointi
heinäkuu 23, 2005, 10:15
Löytyykö täältä innokkaita kuusnepalla koodaajia. Kertokaa myös koodaatteko nimenomaan kuusnepalla vai väkerättekö koodia esim: emulaattorilla?

Itse en juurikaan koodia naputtele kuuslankulla vaan melko usein kirjoittelen koodia kannettavalla pc:llä koska jos jotain pidempää koodia naputtelen on se melkoisen tytölästä kirjoitella kuusnelosen näppäimistöllä...
#502
Bitin Nypläys / Re: C-64 Koodinpätkiä
marraskuu 19, 2002, 16:37
BASIC:n alkeita esittelen:
http://commodore.sigmatic.fi/artikkelit/64ohjelmointi.shtml

Artikkeli on alkutekijöissään mutta lisää tulee kun aika suinkin antaa myöden.
#503
Bitin Nypläys / C-64 Koodinpätkiä
marraskuu 18, 2002, 18:04
Kun nyt noista koodinpätkistä tuli puhetta niin tässäpä yksi mielenkiintoinen viritys. On testattavissa ihan emulaattorillakin.

Kyseessä on kikkailua SID-piirillä jonka äänevoimakkuuden nollauksen ja täydelle asetuksen seuraksena syntyvää napsausta hyväksikäyttäen luodaan uusi ääni eräänlainen "sähkökitara" efekti :)

Koodia naputtelemaan:

10 FORX=54272TO54296:POKEX,0:NEXT
20 POKE54296,15:POKE54296,0:FORX=1TO5:NEXT:GOTO20

Koodin syötettyä ajetaan ohjelma komennolla RUN ja painetaan RETURN emulaattorilla tietenkin PC:n Enter

Tässä koodinpätkässä napsausta luupataan loputtomiin joten emulaattorin sulkeminen pelastaa korva parkasi :)
#504
LainaaEntäs mites tuo ero OC-118 ja OC-118N:n välillä?

Muistelenko nyt omiani, että tuo OC-118 olisi eronnut hieman myös ulkoasultaan N-mallista? Eipä ole muunlaista muistikuvaa noiden mallien erosta. Jos joku tietää, niin kertokaa! Itselläni oli mukulana OC-118N-yhteensopiva asema nimeltään KY-1000, joka toimi myös erittäin hyvin, enkä juurikaan törmännyt yhteensopivuusongelmiin. Ulkonäöltään KY-1000 oli pitkälti OC-118N kaltainen.
#505
Commodore 64 / Keskustelua aiheesta: Malliopas
marraskuu 15, 2007, 16:46
Tosiaan kyseinen topic koki jonkinasteisen informaatioähkyn ja lakkasi hetkellisesti toimasta. Kun sain oppaan takaisin elävien kirjoihin löin Mallioppaan-lukkoon ja avasin uuden ketjun aiheesta keskusteluun, jotta tämä alkuperäinen opas pysyisi elossa ja toimivana. YaBB se ei koskaan lakkaa ihmetyttämästä pientä ylläpitäjää  ;D
#506
Commodore 64 / Re: Joykkari C64:lle!
syyskuu 14, 2005, 16:00
Kysäses Gamehouselta vois vaikka löytyäkin
http://www.gamehouse.fi/
#507
Commodore 64 / Re: Commodore hintaopas
joulukuu 29, 2009, 14:33
Halpa harrastushan tämä pääsääntöisesti on, mutta huh huh mihin hintaan alla oleva harvinaisuus meni ;)

#508
Commodore 64 / Re: Commodore hintaopas
helmikuu 23, 2007, 21:02
LainaaOmasta mielenkiinnostani olisi kiva tietää, paljonko ihmiset ovat valmiita maksamaan levyasemastani, oc-118n:stä? Enpä noita ole liikkellä nähnyt yhtään kappaletta.

No ehkä sen 10-20 egee saattaisin juuri ja juuri tuollaisesta maksaa jos ei olisi jo kokoelmissa ennestään, sekä liuta muita asemia.
#509
Commodore 64 / Re: Commodore hintaopas
joulukuu 28, 2006, 15:41
Tuollaisissa hinnoissahan tuo liikkuu. eBay:ssä näyttäis olevan siinä 200 "tollon" tietämissä.
#510
Commodore 64 / Re: Commodore hintaopas
joulukuu 28, 2006, 14:49
Kommentoikaa vapaasti hintaopasta niin saadaan kuva siitä mitä kukakin on mistäkin valmis maksamaan.