Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - virgo

#661
purkki ainakin ottaa vastaan scannaukset ;)
kunhan alue niille saadaan ensin aikaiseksi  >:D
#662
heh
luulen että linjoja on nyt sen verran ettei ihan heti tukoon mene nykyisellään purkissa
on 5 linjaa käytössä ja lisääkin saa jos tarve vaatii
samoin aikaa saa huonosti tuhlattua kun siirtojen määrä on rajattu ainakin noissa "sota" peleissä
Masters empiressä ainakin Global war en vielä tiedä kuinka monta siirtoa siihen saa aikaiseksi
kun en ole päässyt pelaamaan xD
#663
oli noita systeemejä olemassa ja kokeilussa mutta kukaan ei vielä ennen sitä ollut oikeasti julkaissut sellaista konetta
kuin Amiga no tietysti oli aple mutta siinä ei ollut vielä silloin värejä :( niinkuin ei muissakaan ainoastaan joku Harmaasävy systeemi oli ei värillisiä tai joku kämänen CGA viritelmä
#664
puhuimpa taas palturia kun vastauksen väänsin liian hätäisesti...

C64 voi laittaa 4 padlea mutta userportin muutamaa nastaa pitää ohjelmallisesti manipuloidan
voidaksesi vaihtaa porttien välillä kumman portin padleja katsellaan
selitän tarkemmin jos asialle ilmaantuu kiinnostusta...
#665
Wow nää pitää ehdottomasti polttaa Epromille ja koteloida xD  :thumbup:
#666
Bitin Nypläys / PetAsci
helmikuu 12, 2014, 20:24

tässä nyt kuin tuota BBS puolta on ruuvannut hermojen menettämiseen asti...

niin tuli puheeksi C64 PetAsci purkin pystytys josta seuraakin seuraavanlainen kyssäri !
en ole ikinä nähnyt PetAsci filettä siis sitä missä nuo kaikki komento koodit on sisällä
jonka sitten Purki suoltaa linjoille ja vastapäässä Toivottavasti värit ym kohtaavat oikealla tavalla

eli jos kenelläkään on tietoa tuosta tai edes käryä moisesta editorista joka tuollaisia fileitä tuuppaa
olisin kovasti kiinnostunut asiasta vielä en ole löytänyt Täysiveristä PetAsci purkkiakaan senkin löytäminen auttaisi !
mielessä myös oman PetAsci editorin rakentaminen jos ei soveltuvaa työkalua muuten löydy
kiitos.
#667
Bitin Nypläys / Vs: Hammer time
helmikuu 12, 2014, 20:19

jos menee yli hilseen ei se haittaa kysymällä lisää siitäkin pääsee
en ole maailman parhaita selittämään asioita jotka minulle ovat melko selkeitä mutta
ajatus polut ei sitten tunnu aukeavan kunellekkään muulle ja toisin päin toisten selitykset ei aukee mulle  :bang:
#668
Jeps PADled menee melkosuoraan SID piirin sisään välissä on vain yksi
analogia kytkin jolla valitaan kummasta portista PADleja mitataan
#669
paljon pelätty minua kammottanut pävitys on alkanut
tänään päivitetään softa Pro versioon palaan asiaan kun sen on tehty
BBS alhaalla siihen asti kunne homma on taas handussa  :smash:

nähdään toisella puolella o/

:edit: noin 6h myöhemmin...

Max's pro 2.11 päivitys ei toimi syytä en tiedä mutta pystyyn sitä ei saa kirveelläkään
olisiko asiassa jotain tekemistä sillä että kaikki systeemit mitä olen kuvia nähnyt toimivat ainoastaan A1200 pohjalla
kun saan tuon A4000 tykittämään niin kokeillaan uudelleen josko sillä toimisi paremmin
kyseinen päivitys ei toimi myöskään UAEssa joten *kiroamista !*  :bang:

homma jatkuu vanhalla ja luotto systeemillä 1.54 sella eli takaisin OnLine
seuraavana tutkinnan alla on josko tuon telser.devicen saisi funkkaamaan josko sillä saataisini tuo
file siirto toimimaan muillakin kuin Jr-Comilla ja Synctermillä :(
ja täräytettyä siirtonopeudet ylitse 19.200 baudia
file siirrossa tosin ei varmasti mennä enään tuolla nopeudella !

tukevan kokonen file joka ilmoitetaan tulevan tuolla nopeudella noin 54min vilahtaakin perille 2-3min

#670
miksipäs ei varmasti jossain on tähänkin sovellus
onhan joku valjastanut c64 hoitamaan koko kämpän lämmityksenkin ;)

sovellukset mitä itse olen nähnyt ovat lämpötilan mittausta tms.
C64 on kaksi Padle liitäntää joihin saa siis kaksi lämpöön reagoivaa vastusta esim. ulko ja sisä lämmön
rele kortilla sitten saa haluamiaan toimintoja ohjattua jos tarve vaatii

sen varran rauhallista toimintaa tuo että luultavasti ihan basic kielellä pärjää
sittenhän se on vaan ihan itsestä kiinni mitä kaikkea ohjelmaan sisällyttää  :thumbup:
#671
ainakin mulla on Bruse lee kassulla ja Levyllä versio jota ei pysty pelaamaan lävitse koska je jysähtää muutama ruutu ennen loppua
toki olen hommannut jo version jolla olen pelin päässyt loppuun asti ;)

Fist 2 Bugi oli myös sitä laatua ettei sitä pystynyt pelaamaan lävitse

periaatteessa C64 pystyy muutamaan jumpperia vaihtamalla muuttamaan NTSC versioksi mutta
muistaakseni se vaati ainakin Grafiikka piirin vaihdon :( viisaammaat muistaa oliko niissä erinumeroinen Vic-II
samoin PSU virittäminen toimimaan 60Hz saattaa olla pienoinen haaste
tosin et tiedä kuinka vakavasta haitasta tässä puhutaan kun ei ole kokemusta
nykyiset Fläti TV luultavasti taipuvat NTSC taajuuksiin joten sen puoleen ei ole niin pahoja ongelmia
kuin aikaisemmin...

mistä tulikin mieleen että Jukka sai Englannista paketissa jenkkiversioisen C64 &monitorin aikoinaan
kun teki käännöksen usan markkinoille Nether world istä
eli tuo muuntaja juttu tuskin aiheuttaisi ongelmia...
#672
yleensä peli sekosi grafiikassa kun noustiin sinne vuorelle
olikohan siinä se palatsi välissä...

ja joskus kun hyppäsi sinne lammikkoon jäikin ilmaan ja pystyi kävelemään vihollisen ylitse
tämä siis alkuperäisellä kassu versiolla
levari mallista en muista...
#673
alkuperäisellä kassulla tuota pelaillut ja kyllä siinä on joku bugi loppu päässä peliä sekoaa aika perusteelisesti
samoin kuin Bruse lee peli

Nykyään Cräk tiimit on alkaneet elvisteleen sillä et korjaavat noita pelien bugeja
kannattaa siis kokeilla niitä jos epäilee et pelis on joku bugi yleensä se kerrotaan introssa jos jotain on korjattu
#674
Bitin Nypläys / Vs: Hammer time
helmikuu 07, 2014, 10:55
katsotaampas miten tämän osaan selittää...
jos aijot näyttää kokokuvan (hires) sulla on huono paikka sille mutta toimii jos vain puolet kuvasta pitää näkyä

kokonainen Hires kuva vie tuossa tilaan $C000-DFFF asti
vika tässä on se että C64 IO alueet alkaa $D000 osoitteesta ne toki saa tieltä pois mutta sitten ei näy enään kuvakaan

ja koska kuvasi on pois alueeltta 0000-3FFF mitä systeemi normaalisti käyttää joudumme
vaihtamaan muisti lohkoa mitä Vic katselee sehän  näkee muuistista vain 16k blokin kerrallaan

eli $DD00 osoiteessa lymyää ensimmäiset 2 bittiä jotka määräävät mitä lohkoa vic katselee
loput bitit ovat seriaaliliikenteelle eivätkä ne kiinnosta meitä
$DD00

Bits #0-#1: VIC bank. Values:
#%xxxxxx00
    %00, 0: Bank #3, $C000-$FFFF, 49152-65535.
    %01, 1: Bank #2, $8000-$BFFF, 32768-49151.
    %10, 2: Bank #1, $4000-$7FFF, 16384-32767.
    %11, 3: Bank #0, $0000-$3FFF, 0-16383.

eli sinun tapauksessa molemmat bitit pitäisi olla %00
vasta tämän jälkeen voidaan alkaa laskemaan mihiin kaikki muu laitetaan
hires Grafiikalle $d018 antaa vain kaksi osoitetta jotka
bitti 0 määrittelee Alkaako hires osoitteesta (normaalisti) 0000-1FFF vai 2000-3FFFF väliltä
jos DD00 on määritelty grafiikka muistin alkamaan esim $C000 vaihtoehdot ovat seuraavat C000-DFFF tai E000-FFFF
Lasketaan siis DD00=%xxxxxx00 (C000-FFFF) D018=%xxxxxxx0 (0000-1FFF) C000+0000=C000 nyt osoite on oikea
sitten pitää määritellä missä kuvaruutu muisti sijaitsee eli toinen osa värimuistista tässä tapauksessa
niistä päättää D018 bitit #4-7 koska nyt muitin olisi kuvalle varattuna C000-DFFF väliltä sijoitamme
kuvaruutumuistiin osoitteeseen E000-E3FFF
D018 #4-7 =%1000xxxx (2000-23FF) C000+2000=E000
varsinaista värimuistia ei pysty siirtämään minnekkän se on aina D800 osoitteessa

jos kuvan alareunaan pitäisi vielä sijoitaa jokin oma scroll ruutu
pitäisi vielä sijoittaa char grafiikka osoitin
sijoitamme char grafiikan vaikka $F000 osoitteeseen $d018 bits 1-3 %xxxx110x (3000-37FF) C000+3000=F000
eli konekielisesti tekisimme sen näin

LDA #%00000000
STA $DD00
LDA #%10001100
STA $D018

kerrataan vielä d018 rekisterit
bits
0 Hires aluen määrittely kaksi vaihtoehtoa 16k lohkossa
1Char grafiikan sijoitus 7 paikkaa
2
3
4 Kuvaruutu muistin sijoitus 15 paikkaa
5
6
7

lisäksi jos aikoo käyttää Spritejä ne myös noidattavat DD00 rekisterin 16k lohko määrittelyä
laskenta kaava on sama kuin D018 rekisterissä

tässä vielä "selkeyden" vuoksi mitä D018 rekisteristä sanotaan
Memory setup register. Bits:

    Bits #1-#3: In text mode, pointer to character memory (bits #11-#13), relative to VIC bank, memory address $DD00. Values:

        %xxxx000x, 0: $0000-$07FF, 0-2047.
        %xxxx001x, 1: $0800-$0FFF, 2048-4095.
        %xxxx010x, 2: $1000-$17FF, 4096-6143.
        %xxxx011x, 3: $1800-$1FFF, 6144-8191.
        %xxxx100x, 4: $2000-$27FF, 8192-10239.
        %xxxx101x, 5: $2800-$2FFF, 10240-12287.
        %xxxx110x, 6: $3000-$37FF, 12288-14335.
        %xxxx111x, 7: $3800-$3FFF, 14336-16383.

    Values %010 and %011 in VIC bank #0 and #2 select Character ROM instead.
    In bitmap mode, pointer to bitmap memory (bit #13), relative to VIC bank, memory address $DD00. Values:

        %0xx, 0: $0000-$1FFF, 0-8191.
        %1xx, 4: $2000-$3FFF, 8192-16383.

    Bits #4-#7: Pointer to screen memory (bits #10-#13), relative to VIC bank, memory address $DD00. Values:

        %0000xxxx, 0: $0000-$03FF, 0-1023.
        %0001xxxx, 1: $0400-$07FF, 1024-2047.
        %0010xxxx, 2: $0800-$0BFF, 2048-3071.
        %0011xxxx, 3: $0C00-$0FFF, 3072-4095.
        %0100xxxx, 4: $1000-$13FF, 4096-5119.
        %0101xxxx, 5: $1400-$17FF, 5120-6143.
        %0110xxxx, 6: $1800-$1BFF, 6144-7167.
        %0111xxxx, 7: $1C00-$1FFF, 7168-8191.
        %1000xxxx, 8: $2000-$23FF, 8192-9215.
        %1001xxxx, 9: $2400-$27FF, 9216-10239.
        %1010xxxx, 10: $2800-$2BFF, 10240-11263.
        %1011xxxx, 11: $2C00-$2FFF, 11264-12287.
        %1100xxxx, 12: $3000-$33FF, 12288-13311.
        %1101xxxx, 13: $3400-$37FF, 13312-14335.
        %1110xxxx, 14: $3800-$3BFF, 14336-15359.
        %1111xxxx, 15: $3C00-$3FFF, 15360-16383.
#675
Bitin Nypläys / Vs: Hammer time
helmikuu 05, 2014, 14:03
Tervetuloa joukkoon  ;D

kyllä montakin osiota voi pakata koneen muistiin kunhan ne on suuniteltu myös tukemaan kyseistä operaatiota
homma menee vaikeaksi jos demo on plasteltu ympäri muistia

yleensä toinen osio puretaan edellisen päälle tai rakennetaan koko Demokoodi toimimaan kokonaisuudessaan avattuna
muistissa tekniikoita on monia
myöskin pelkän grafiikan pakkaamista olen nähnyt eli koko Demon rutiinit on purettu muistiin ja pelkkä grafiikka pysyy pakattuna kunnes sitä tarvitaan

valitettavsti itse en olen noihin kerrospaketointeihin tutustunut
mutta tekniikka on tuttu