Uutiset:

Genetic Point BBS Powered by Amiga
g-point.tunk.org port:1024 tai 500

Main Menu

pelien huijauskoodit

Aloittaja Jarskimo, syyskuu 25, 2010, 13:54

« edellinen - seuraava »

Jarskimo

Onko kellään mitään tietoa mistä noita pelien koodeja saa? Ja ilmeisesti kone pitää resetoida reset kytkimestä (olen tehnyt jo sellaisen) ja miten pelin saa sitten takaisin pyörimään?

c64

Tommonen tuli äkikseltään mieleen http://www.gamewinners.com/C64/index.html Lähtisköhän se peli koodin jäkeen päälle?  :-/
Ite oon käyttänyt vain niitä koodeja mitkä laitetaan ennen Run kometoa, ja pelin aikana käytettäviä

Jarskimo

eikä kellään ole mitään hajua tuosta reset kytkimestä. Onko se ihan turhake?

Jake64

#3
Lainaaeikä kellään ole mitään hajua tuosta reset kytkimestä. Onko se ihan turhake?

Eipä tuo nyt mikään turha ole. Aikoinaan (1985) tuli laitettua se kuusnepaan, helpotti kummasti koneen resetointia. Mutta yleensä reset-kytkin on esim. 1541U, Action Replay ja muissa laajennuksissa, joissa peleihin pystyy vaikuttamaan.

romppainen

#4
Nuo POKE-käskyt toimivat sekä pelkän reset-kytkimen että (ainakin joidenkin) laajennusmoduleiden kanssa mutta hieman eri tavoin toisistaan poikkeavista toimintaperiaatteista johtuen.

Tavallinen reset-kytkin palauttaa koneen alkutilaan niin että ennen resetointia käynnissä ollut tieto (lue: ohjelma) jää majailemaan koneen muistiin kunnes se korvataan jollakin muulla datalla esimerkiksi lataamalla joku toinen ohjelma. Resetoinnin jälkeen kirjoitetut POKEt tekevät muutoksia muistiin jääneeseen ohjelmaan, mutta ohjelman uudelleenkäynnistäminen vaatii lisäksi SYS-komennon kohdistuen siihen muistiosoitteeseen josta sen käynnistyminen normaalistikin alkaa.

Monien laajennusmodulien kohdalla, vaikka niissä myös tavallinenkin reset-nappula usein on, homma voi kuitenkin sujua hieman kivuttomammin koska freezer-toiminnon omaavilla kalikoilla on mahdollista pysäyttää ohjelman toiminta kesken ajon, syöttää tarvittavat POKEt modulin oman menun kautta ja palata takaisin ohjelmaan jolloin muutokset tulevat tehdyksi lennosta eikä erillistä ohjelman uudelleenkäynnistämistä tarvita. Ainakin Action Replayn myöhemmissä malleissa on oma toimintonsa POKEjen syöttämiselle, muiden vastaavien moduleiden kuten eri Final Cartridge-varianttien toimintaa saa kommentoida joku muu koska niistä minulla ei ole tietoa.

Toki monissa moduleissa on myös omat toimintonsa sopivien muuttujien kuten elämien määrän etsimiselle käynnissä olevasta ohjelmasta (vrt. Action Replayn pokefinder) jolloin POKEja ei tarvitse erikseen etsiskellä ja naputella, mutta niidenkään toiminta ei ole aina aukotonta joten joskus täytyy silti turvautua muualta etsittyihin huijauksiin - tai murrettuun versioon pelistä. Sopivia lähteitä noiden löytämiseen en osaa sen kummemmin neuvoa, yllä linkitetyltä GameWinnersin sivustolta ainakin näyttää löytyvän ja vanhoissa MikroBiteissähän noita julkaistiin ennen 16-bittisten koneiden valtaannousua vinot pinot.

romppainen

Mitä tuohon normaalin reset-kytkimen mahdolliseen turhuuteen tulee, niin monet käyttivät sitä aikoinaan nimenomaan lehdissä ym. julkaistujen huijausten käyttämiseen koska ratkaisuna se oli kuitenkin merkittävästi edullisempi kuin monipuolisemmat työkalumodulit. Lisäksi soft-resetointi saattaa sinänsä hieman edesauttaa koneen säilymistä sielun ja ruumiin voimissa koska se eliminoi virtakytkimen käytöstä koneen sisuskaluissa mahdollisesti ilmenevien virtapiikkien aiheuttamaa rasitusta sekä tietenkin kytkimen mekaanista kulumista, tiedä sitten kuinka merkittävästä edusta tuossa kuitenkaan lopunperin lienee kyse.

Jake64

LainaaLisäksi soft-resetointi saattaa sinänsä hieman edesauttaa koneen säilymistä sielun ja ruumiin voimissa koska se eliminoi virtakytkimen käytöstä koneen sisuskaluissa mahdollisesti ilmenevien virtapiikkien aiheuttamaa rasitusta sekä tietenkin kytkimen mekaanista kulumista

Joo, tuon vuoksi sen aikoinaan taisin laittaakin ... :o