Uutiset:

Genetic Point BBS Powered by Amiga
g-point.tunk.org port:1024 tai 500

Main Menu

Miten Turbo toimii?

Aloittaja Tertzi, tammikuu 14, 2006, 14:37

« edellinen - seuraava »

Tertzi

Kuusnepaanhan oli niitä turboja joilla sai pelit latautumaan nopeammin ja ihan hyvinhän ne näytti toimivan, mutta minua on aina jäänyt ihmetyttämään se että miten ne toimii?

Mitä nuo Turbot siis tekee?

Kasetissa (itse tehdyissä) oli nauhan alussa joku turbo-ohjelma mikä ladattiin muistiin ja sitten kelattiin nauhalta laskurin perusteella kohta mistä peli alkoi ja peli latautui huomattavasti nopeammin kuin alkuperäisiltä pelikaseteilta ladattaessa.

Eli tekikö tuo siis jonkinlaisen "pakkauksen" tuo turbo, että se peli mahtui pienempään tilaan sille kasetille? Miten se sen teki?

Entä levyturbo? Niitähän oli ohjelmallisia ja myöskin koneeseen laitettavia moduuleita. Mulla oli sellainen harmaa palikka joka työnnettiin koneen taakse ja sillä sai f-näppäimillä listan peleistä ja nuolilla sai valittua pelin ja toisesta napista se latasi sen. Ja tuon moduulin ollessa kiinni kuusnelosessa pelit latautui huomattavasti nopeammin kuin ilman sitä.

Mutta tuo levyturbohan ei kuitenkaan toimi kai samalla tavalla kuin kasettiturbo koska levylle mahtuu yhtä paljon tavaraa käytti tuota tai ei, mutta turbon kanssa lataaminen tapahtuu nopeammin. Mihin tuo nopeutuminen perustuu?

Toni_Sarja

Tuo harmaa palikka on varmaan se ns."muistikortti" joka nopeutti levyjen lataamista ja sinne muistaakseni pystyi tallentamaankin? 100% varma en ole.
Turbopeleistä minua kiinnostaa se että miten alkuperäiset kasettipelit sai ajettua/muunnettua turbopeli-versioksi? Onko sitä varten erillinen ohjelma?

hannkesk

Hei!

Ns. crackerit koodasivat ohjelmia (Transfer-ohjelmia), jolla pystyttiin alkuperäinen ohjelma kasetilla siirtämään suoraan yhdeksi tiedostoksi levylle. Tämän jälkeen esim. on mahdollista tallettaa ne turbo-ohjelmalla kasetille. Turbo-ohjelma on eräänlainen pakkausohjelma.

Myös ns. alkuperäinen multiload-kasetti pystyttiin siirtämään levylle erillisiksi tiedostoiksi. Siirron aikana niihin lisättiin käynnistysosoite  Tämän  jälkeen niitä pakattiin pienemmiksi ja mahdollisesti trainattiin ja lisäksi eri tasot pakettiin pienemmiksi.

Samanlaisilla ohjelmilla c64 moduulipelit kopioitiin levylle. Niihin tarvittiin cartrigde-dump-ohjelmia. Moduli sisään. Reset. Ladataan ohjelma ja se talletaan koko sisällön levylle.
Jos olet kiinnostunut näistä siirto-ohjelmista, niin käy crackereiden kotisivuilla. http://bserra.free.fr/

Tämmöisen kasetti siirto-ohjelma koodaaminen on aika monimutkaista, koska vaatii tieto miten esim. SYSTEM 3 käyttämä kasitin cyberload-ohjelma toimii.

Jope

#3
Normaali kuusnepan kasettirutiini tallentaa ohjelmat kahteen kertaan nauhalle. Luettaessa luetaan eka ja verrataan sitä toiseen ja jos ei tullut samat, niin ?LOAD  ERROR.

Turbossa on jätetty toinen tallennuskerta pois ja nopeutettu nauhalle meneviä signaaleja ja lyhennetty alkuheaderin pituutta.

Levyturbot taas useimmiten kääntävät VICin pois päältä, ettei tule badlinejä ja yleensä siirtävät omilla rutiineillaan kaksi bittiä kerrallaan sarjaporttia pitkin. Lisäksi interleaven kanssa voidaan pelata, eli luetaan datat pötkössä levyn pinnalta eikä odotella oikean numeroista sektoria tulevaksi.. Sektorit järjestellään sitten myöhemmin oikeaan järjestykseen.

Korjatkaa vääryyksiä.. Tahallani en lähtenyt ihan hirveän tekniseen selitykseen, sillä se olisi vaatinut omalta osaltani tutkimustyötä. :-)
CBM-harrastaja jo vuodesta 1985

Jope

LainaaTämmöisen kasetti siirto-ohjelma koodaaminen on aika monimutkaista, koska vaatii tieto miten esim. SYSTEM 3 käyttämä kasitin cyberload-ohjelma toimii.
Usein kräkkerit käyttivät pelitalon loaderirutiinia muokattuna ja ottivat filet tällä tavoin pois kasetilta.

Ensin tekivät käsin (aja viritetty koodi monitorilla, file ilmestyy muistiin, tallenna monitorilla diskille) ja sitten myöhemmin kehittelivät noita käyttäjäystävällisempiä kräkkäystyökaluja. :-)
CBM-harrastaja jo vuodesta 1985